A szerző pedagógus, tanulásfejlesztés-tréner

A bejegyzés olvasási ideje: 6 perc

Hullámvölgyek a tanulásban

Tanulástrénerként látom, hogy vannak meghatározott életkori szakaszok, amikor szinte törvényszerűen jelentkeznek a gyereknél hullámvölgyek, akár mélypontok is a tanulásban. Ezek nem feltétlenül tanulási képességbeli problémák (főként azoknál a gyerekeknél, akiknél korábban nem voltak sem hozzáállásbeli, sem teljesítményproblémák) – hanem sokkal inkább érzelmi, fejlődési és környezeti változások következményei. A jó hír: ha időben észrevesszük őket, és beavatkozunk, akkor a hullámvölgyek jól kezelhetők.

Mikor és miért romlik meg egy korábban jól teljesítő gyermek tanulmányi eredménye?

Három kritikus életkor vagy életszakasz van, amikor a szülők, érezve a gyerek önálló tanulással kapcsolatos problémáit, igyekeznek megoldást találni. Akár úgy, hogy kezükbe veszik a tanulás irányításának feladatát (csak halkan jegyzem meg: ez nem vezet sok jóra egyrészt ennek fenntarthatósága miatt, másrészt a jó gyerek-szülő kapcsolat megőrzése miatt), akár úgy, hogy külső segítség után néznek.

Nézzük meg részletesebben ezeket az időszakokat és a háttérben meghúzódó okokat. Elsősorban általános életkori sajátosságokat veszünk itt sorra, de fontos kimondani, hogy a gyerek élethelyzetében bekövetkező változások (mint pl. egy válás, költözés, új iskola stb.)  időszakosan vagy akár hosszabb távon is negatívan befolyásolhatják az iskolai teljesítményt.

1. Alsóból felsőbe: az első „nagy váltás”a tanulásban – kb. 10–11 éves kor

Ez az időszak sok gyerek életében az első komoly fordulópont. Az alsó tagozaton jellemzően egy tanító néni köré épül az élet, aki ismeri, érti, terelgeti a gyerekeket. A házi feladat pedig szerencsés esetben már az iskolában, önálló tanulás időben elkészül. Az 5. osztály azonban rendszerint több tanárt, több elvárást és jóval kevesebb személyes odafigyelést hoz.

Mit él meg a gyerek ilyenkor?

  • Elveszettnek érzi magát a sokféle tanár, sokféle kimondott (vagy rosszabb esetben ki nem mondott, „csak” számonkért) elvárás között.
  • Nem tudja, hogyan szervezze meg az otthoni tanulást – felsőben már kevesen maradnak bent az iskolában önálló tanulási időre (tanszoba), a rendelkezésre álló időben, délutánonként pedig könnyű „elveszni”.
  • Megijed az osztályzatoktól, amelyek hirtelen „komolyabbá” válnak.

Mire van szüksége az átmenetkor?
Egyéni támogatásra a tanulási önállóság kialakításában, segítő keretekre, és időre, hogy belerázódjon az új rendszerbe. Türelemre magával kapcsolatban és türelemre a szülő részéről is, valamint annak tudatosítására, hogy a változáshoz való alkalmazkodásra energiát kell szánni. Jobb helyzetben vannak azok a szülők, akik már negyedik osztály vége környékén elkezdik tudatosan felkészíteni a gyerekeiket arra, hogyan vegyék könnyebben a felsős akadályokat.

Ha többet akarsz tudni a szülői teendőkről ebben a korban, olvasd el a témában született bejegyzést: Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

2. Kamaszkor kapujában – „Miért tanuljam meg?” 6–7. osztály környéke

Ez az az időszak, amikor a legtöbb szülő megtapasztalja a jól ismert mondatot:
*”Ne szólj bele, anya, tudom, mit csinálok!”, ha ez sokszor nem is a tanulással kapcsolatban hangzik el. Sok szülő ebben az időszakban szokott segítséget kérni, mert elvárná, hogy a gyerek már legyen önálló és felelősségteljes a tanulásban, de nem tudja, hogyan érje ezt el a gyermekénél.

A hormonális változásokkal együtt jár az érzelmi hullámzás, a lázadás, a szabályok próbálgatása – és sokszor a szülői segítség elutasítása is.

Mit él meg a gyerek ebben a korban?

  • Fontosabbá válik, hogy mit gondolnak róla a társai, mint hogy mit mondanak a szülei.
  • El akarja dönteni, mit, hogyan, mikor csinál – akkor is, ha még nem tudja jól beosztani az idejét. Tiltakozik, ha olyan elvárásba ütközik, aminek nem látja közvetlen hasznát, értelmét.
  • Feszegeti a határokat, de közben belül még keresi a kapaszkodókat, követendő mintát.

Mire van szüksége?
Egy külső, hiteles felnőttre, akinek a véleménye számít, de aki nem a szülő. Ezért ebben a korban különösen hatékony a tanulástréning, hiszen nem kioktató, hanem támogató, partneri hangnemben tud segíteni.

3. Gimnáziumi évek – 10–11. osztály: amikor minden túl soknak tűnik

A középiskola elején sok diák még viszi magával az általános iskolából hozott szorgalmat vagy a „kezdeti lelkesedést, megfelelési vágyat”. De a 10–11. évfolyamra gyakran megtörik ez a lendület. Itt már nem csak arról van szó, hogy nehezebb lett a matek vagy több a tananyag.

Ez az életszakasz egyfajta „elő-felnőttség”. A fiatalok egyszerre próbálják értelmezni önmagukat, a világot és a jövőjüket. Egyre közelebb kerülnek az érettségihez, és ezzel együtt egy súlyos kérdéshez is: Mihez kezdjek az életemmel?

Mit él meg a fiatal?

  • Túl sok a választási lehetőség. Egyre gyakrabban hallja: „El kellene döntened, hova jelentkezel.” De mit tegyen, ha még azt sem tudja, ő kicsoda, mit szeret, mire képes?
  • Hiányzik a jövőkép. A jövő ködös és ijesztő, miközben mindenki azt várja tőle, hogy „döntsön felelősséggel”.
  • Erősödik az igény az önállóságra, ugyanakkor még sok területen függ a szülőktől, a tanároktól, a rendszertől – ez állandó belső feszültséget okozhat.
  • Társas kapcsolati nehézségek is megjelennek. A baráti kör dinamikája változik, fontosabb lesz az elfogadás, az identitáskeresés, a párkapcsolatok kérdése. Sok fiatal ilyenkor éli meg először az elutasítást, a megfelelési kényszert, vagy éppen a magányt – és ez rányomja a bélyegét a tanulásra is.

Mire van szüksége?

  • Egy olyan támogató közegre, ahol kérdezhet, kételkedhet, próbálkozhat.
  • Egy segítőre – lehetőleg nem a szülő –, aki segít letisztázni, milyen irányok érdeklik, mik az erősségei, és hogyan tud ezek mentén építkezni.
  • Egy jó tanulástréner ilyenkor nemcsak a tanulási technikákkal foglalkozik, hanem segít a célkitűzésben, a tervezésben, és a motiváció újraépítésében.

Ez a szakasz gyakran csendes hullámvölgy – kívülről úgy tűnhet, „minden rendben”, de belül zajlik a legnagyobb küzdelem: az identitás és jövőkép megtalálása.

Szemlélet – így nézd, ha a gyermeked épp hullámvölgyet él a tanulásban!

A tanulás sosem lineáris fejlődés. Vannak benne stagnálások, visszaesések, sőt, néha komoly megtorpanások is. Ezek mögött mindig van egy „miért” – és ha ezt megtaláljuk, a megoldáshoz is közelebb kerülhetünk.

Azzal segíthetsz sokat neki (és magadnak is), ha tudatosítod: a hullámvölgyek a tanulásban nem végállomások, hanem fordulópontok: lehetőségek szintet lépni. Ehhez a szintlépéshez fontos megadnod neki a lehetőséget, hogy minél hatékonyabban a hullám felszálló ágába kerüljön a tanulásban is.

Ha segítséget vennél igénybe ehhez, hasznos a következő bejegyzésünk: Hogyan válassz külső segítséget a tanuláshoz?

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás okosan 5 tipp szülőknek

Tanulás okosan – 3+1 tipp szülőknek, hogy jól induljon a tanév

Mit tehetsz Te otthon szülőként még, hogy jól induljon Neki a tanév? 3 tipp szülőknek, és egy-egy extra tipp külön alsós és felsős gyereket nevelő szülőknek!.

Nyári tippek játékosan tanulási képességfejlesztésre

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben? Igen, lehetséges, úgy hogy a gyerek számára is élvezetes legyen!

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!

Adatvédelmi áttekintés
kooplab.hu

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Feltétlenül szükséges sütik

A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.

Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.