Egy pedagógus nem pedagógus, ha a reflexió-önreflexiót nem gyakorolja rendszeresen.
Reflexió: A foglalkozást követően a pedagógus elgondolkodik, hogy mit valósított meg abból, amit szeretett volna. Mi sikerült jól, mi nem úgy, ahogyan kellett volna. Melyik gyereknek mit kellett volna másképp a cél érdekében. Mik voltak azok a pontok, ahol többet tehetett volna – és levonja a következtetést, hogy kivel mit és hogyan a következő találkozáskor.
A SMART Start #modultörténetek sorozatban tréneri reflexiókat írok meg, hogy Ti szülők bepillanthassatok a kulisszák mögé: mi és miért történik a SMART Start tanulásfejlesztés tanfolyamokon.
A Motiváció modul a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam második része. A modul célja, hogy a gyerekek megtapasztalják a gyakorlatban, hogyan tudnak motivációt termelni maguknak (a tanulásra). A célok fontosságát, a jó célok paramétereit, és a cél kijelölés gyakorlatát is átvesszük. Rájöttünk, hogy a jó cél motivál.
A reflexió témájául őket választottam: Ragyogó Szem, Huncutka, és Sziklapalánta, minden osztályfokból egy-egy gyerek (ötödik, hatodik, hetedik osztályosok).
Mi volt a Motiváció modul egyik részcélja?
Megtapasztaltatni a gyerekekkel a gyakorlatban a más által felállított cél elérését követő lelkiállapot és a maga számára felállított cél elérése – vagy épp el nem érését követő lelkiállapot különbségét. Tevékenységgel, mert abból tanulnak/tanulunk a legtöbbet, amit meg is csinálunk a gyakorlatban.
Az első körben általam felállított célokat például Ragyogó Szem, Huncutka és Sziklapalánta is maradéktalanul teljesítették. Az írásos reflexiójukban mind arról számoltak be, hogy nem éreztek különösebb büszkeséget, elégedettséget, mert túl könnyű volt.
A teljesítménymotivációval kapcsolatos vizsgálatok egyértelműen igazolták, hogy a siker, ill. kudarcélményt nem akármilyen feladatcéllal kapcsolatban lehet kiváltani. Ha a kísérleti személy túl könnyű feladatot kap – tehát olyant, ami távol áll a tényleges teljesítőképességétől – akkor hiába teljesíti a feladatot könnyedén, a sikerélmény elmarad.
Tapasztalatok a cél felállításban és a megvalósításban
A helyzet akkor változott, amikor az elérendő célt saját maguknak kellett felállítaniuk. A szabály az volt, hogy módosíthatnak mindaddig, amíg el nem kezdik a megvalósítást.
Sziklapalánta sportember. Egy felnőttek számára is kihívást jelentő célt határozott meg magának. Ezt – a végsőkig feszítve önmagát – maradéktalanul meg is valósította. Reflexiójában megjelent a „sikerélmény” és a „büszkeség”.
Huncutka ugyanezt a célt tűzte ki magának. Látván, hogy Sziklapalánta mennyire küzd, elgondolkodott, hogy a célját módosítsa. Végül nem módosított, látván, hogy társának is sikerült.
Számtalan pszichológiai vizsgálat erősíti meg a csoport, a társ, a motiváló közeg szerepét a motivációs szintünk növelésében. Motivációs videók sokasága buzdít arra, hogy olyan emberekkel vegyük körbe magunkat, akik pozitív hatással vannak ránk, akik maguk is akarnak valamit. Mert ők fognak támogatni, ha elbizonytalanodunk, igazodási pontok lesznek, ha időlegesen elveszítjük a fókuszt. Nagyon fontos a gyermek számára is az olyan közeg, ahol pozitív példákkal találkozik, amelyek plusz motivációhoz juthatják.
Huncutka számára végül a cél elérése nem sikerült – nem volt azonban kudarcélménye sem. A jó cél ismérveit vizsgálva megtanultuk, hogy a JÓ célnak reálisnak és elérhetőnek kell lennie. Az ő esetében a kitűzött cél nem volt reális. A kudarcélmény nem következett be, mert közösen felismertük, hogy amit elért, az a korábbi teljesítményéhez képest 300%-os növekedés (az eredménye a korábbi eredmény háromszorosa), ami óriási dolog.
A szakirodalom szerint siker, ill. kudarcélmény csak akkor áll elő, ha a feladat nehézségi foka a személy teljesítőképességének a határzónájába esik. Ezek az 50%-os megoldási valószínűséggel kecsegtető helyzetek – melyekben tehát siker és kudarc egyaránt lehetséges – a sikerorientált személyekből intenzív teljesítménykésztetést váltanak ki. A kudarckerülők általában nem szeretik az ilyen helyzeteket, ahol a feladat végkimenete kockázatot rejt magába.
A három kiválasztott eset közül a legérdekesebb Ragyogó Szem példája, aki közel kétszer akkora célt tűzött ki magának, mint Sziklapalánta. A Sikerorientált vagy kudarckerülő a gyerek a tanulásban? c. blogbejegyzésben összefoglaltam a kudarckerülő típusú gyermek alapvető jellemzőit. Az egyik jellemző, hogy „sokszor elérhetetlenül magas célt tűz ki maga elé, hogy kudarc esetén azt mondhassa, ez „másnak se sikerült volna””. Ragyogó Szem azonban jó helyzetfelismerésről és alkalmazkodásról tett tanúbizonyságot: a célját reálissá, elérhetővé tette, látván a társak tapasztalatát. Ennek ellenére feladta a megvalósítást, kevesebbet teljesítve még az előző eredményénél is.
A reflexiójában – amelyben a kudarcának okain kellett gondolkodnia – külső tényezőre hivatkozott, amit egy kis kamaszos nemtörődömséggel fűszerezett:).
Itt van számomra az egyik tréneri feladat, késztetni a gyereket a fontos dolgok felismerésére, annak ellenére, hogy ez néha nem jól eső szembesüléssel és utána plusz energiabefektetéssel jár.
Mi történt még a Motiváció modulban?
A modul további részében a tapasztaltakat, tanultakat egy konkrét, személyes tanulási cél kijelölésében kamatoztattuk, meggyőződve arról, hogy ez a Jó cél összes paraméterének megfelel. Persze a kreativitás, asszociációs készség, fantázia használatot bátorító gyakorlatok most sem maradtak el – meglepő, hogy mennyi mindenre alkalmas egy Dixit kártya (hogyan és mire használtuk ezeket? – olvasd el az erről szóló bejegyzést a facebook oldalunkon).
A sorozat folytatódik a Hatékony tanulási technikák #modultörténettel.
Ha nem szeretnéd az eredményes tanulásához vezető lépcsősort a gyerekeddel egyedül végigjárnod, jelentkezzetek a SMART Start komplex tanulásfejlesztő tanfolyamra vagy akár az egyes modulokra külön-külön is!
Kérek értesítést, hogy megjelent egy új bejegyzés a sorozatban!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!