A magolás problémás
Ismerős a képen látható helyzet? Amikor kikérdezed a gyereket, és szó szerint visszamond mondatokat a könyvből? Ám, ha belekérdezel, kiderül, hogy fogalma nincs, mit jelentenek a tanultak.
Tapasztaltad már, hogy megtanulja (?) a gyereked szorgalmasan, amit feladtak az iskolában, és hibátlanul fel is mondja még aznap este. Aztán másnap jön a fekete leves: szóbeli feleletnél nem jut eszébe egy szó, és teljesen leblokkol, kukkot sem tud szólni, nem tudja folytatni. Megérte a befektetett időt és energiát a magolás?
Jó esetben gyorsan megy neki a magolás, rosszabb esetben órákat tölt azzal, hogy számára értelmetlen szöveget jegyezzen meg szó szerint. Van ennek bármi értelme?
Ismerős a helyzet? Egyre nehezebben és családi konfliktusok, veszekedés árán tudod rávenni a gyereket a tanulásra. Érthető az álláspontja, hisz azt mondja: én készültem, sokat tanultam (?), mégsem sikerült, rossz jegyet kaptam. Sikertelenség érzése, kudarcélmény – ki kíván ilyent a saját gyerekének?
A magolás nem tanulás
Nem a gyereket kell hibáztatni, nem a képességeit, a kitartását, szorgalmát vagy a memóriáját. Nem vele van a baj, a gond a módszerrel van, ahogyan tanul.
Az már kiderült, hogy a magolást nem nevezhetjük tanulásnak. Amit bemagolunk, az nem a miénk, azt nem értjük, arra nem tudunk később építeni, és alkalmazni sem tudjuk más helyzetekben.
Első osztályban a versek tanulásán keresztül a vég nélküli ismételgetés vési be a gyerek fejébe az anyagot. Magyarán megtanítja a gyereket magolni (tisztelet azon pedagógusoknak, akik a versek részletes értelmezésével és a tanuláshoz való támpontok megadásával kezdik a verstanítást). Mivel más tanulás módszertan nincs a gyerek kezében, a magolást viszi magával felsőbb osztályokba is, így próbál felkészülni dolgozatra, szóbeli feleletre. Magol: a könyvből szövegrészeket, a füzetből vázlatot, matekból, nyelvtanból szabályt.
Amikor a tananyag mennyiség egyre nő, új tantárgyak jelennek meg (pl. történelem), és más tantárgyaknál is egyre hosszabbak a szövegek, keserű tapasztaláson keresztül döbben rá a gyerek, és általa mi is, hogy valami nem működik.
Felsőben már nagyobb tananyagrészek épülnek szorosan egymásra. Feltétel, hogy értse is, amit korábban megtanult, hiszen használnia kell azt a következő anyag feldolgozásához. Szülőként látjuk, hogy egyre motiválatlanabb lesz, lemarad, romlanak a jegyei, és elmegy a kedve a tanulástól. Fel kell tennünk a kérdést, hogy tényleg össze kell-e kapcsolódnia a tanulásnak a sorozatos kudarcélménnyel, a „nem vagyok jó” érzésével, a gyomorgörccsel?
Sajnos összekapcsolódik, ha nem tanul meg másképp tanulni.
Van élet a magolás után?
A mai világban az „élethosszig tartó tanulás” fontosságának hangsúlyozása mindennapos téma: olyan gyorsan változik, fejlődik körülöttünk minden, hogy kizárólag folyamatos tanulással tudunk valamennyire lépést tartani. Mi történik akkor, ha a gyerekünk ezt teljesen elutasítja? Bele se merünk gondolni…
Adódik a gondolat: mivel nem a gyerekkel (képességeivel, hozzáállásával, szorgalmával) van a baj, hanem a módszerrel, amit tanuláskor használ, lehet ezen változtatni. Meg lehet tanítani őt tanulni.
Nekünk, szülőknek, ugyan ezt még nem tanították, mégis eljutottunk valahová, és tanulunk azóta is folyamatosan. Néha a saját keserves tapasztalataink alapján értettük meg, hogy tanulni muszáj, csak az nem mindegy, hogy mennyi idő alatt és milyen hatékonyan, és milyen lelki hozzáállással.
Magolás helyett értelmes tanulás
A gyerekeink sem fogják tudni kikerülni a tanulást: az lenne kívánatos, ha olyan eszközöket tudnánk a kezükbe adni, amellyel a tanulás kudarcélményei tanulási sikerekké alakíthatók át.
Nincs olyan recept azonban, amely mindenki számára egyformán működik. A gyerek – ahogyan nő – alakítja saját tanulási módszereit, ahogyan mi is tettük. Akkor tudjuk a legjobban támogatni ebben, ha törekszünk arra, hogy minél több technikát próbáljon ki és tapasztaljon meg.
Ha sok eszköz van a zsebében a magoláson kívül, ki fogja tudni választani a személyiségének és a követelményeknek legmegfelelőbbet.
Kérek értesítést az új bejegyzésekről a Tanulás támogatás témában!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!