Kirándulás nagyobbakkal? Nem menő a túrázás, kirándulás, szabad levegőn lét a kis-és nagykamaszok számára, megszervezni szinte lehetetlen küldetés…már elmúltak azok az idők, amikor kisebbek voltak, és csak összepakoltuk őket, aztán gyerünk.

Mit látunk most?

Csak ülnek bent a szobában, az asztalukhoz ragadva és le sem veszik a szemüket a képernyőkről… főleg ha fiú gyermeked is van, akkor ismerős a helyzet. Álmomban sem gondoltam, hogy valaha hálás leszek egy tesi tanárnak egy olyan iskolai feladatért, hogy “menj ki a levegőre és küldj 1 fotót róla”. A bezártság – aminek szerencsére vége, de volt részünk elég belőle még az év első felében – , a digitális oktatás sajnos felerősítette mindazt, ami ellen erőimet megfeszítve eddig küzdöttem: keretek között tartani a gyerekeim online életét.

Itt a tavasz, egyre melegebb van, szünet is lesz és süt a nap. Csak az motoszkál a fejemben, hogyan tudnám kiüldözni őket? A racionális érvek nem működnek (egészség, kondíció, tüdőkapacitás, a friss levegő tanulási képességre való pozitív hatása stb.). A szigor, a zsarolás sehová sem vezet. A haverokra való hivatkozás sem segít, hiszen a szociális élet is online zajlik – a kirándulás, a szabadban lét náluk sem menő.

kirándulás nagyobbakkal

Ekkor jut eszembe a béka esete a forró vízzel (szemléletes, de meg nem történt kísérlet):

Ha beteszünk egy békát forrásban lévő vízbe, reflexszerűen kiugrik, nem bírja szegény. Ha azonban ugyanazt a békát hideg vízbe tesszük, majd a vizet fokozatosan melegítjük alatta, nem veszi észre, és szép lassan “elkészül”.

Arra a következtetésre jutok, hogy az analógia megállhat a fiaimnál is: esélytelen szombat délelőtt – derült égből – azt mondani Nekik, hogy gyerünk kirándulni, gyalogolni fogunk. De ha szép komótosan melegítem őket wink

A hétvégére tervezett gyalogolós „merénylet” megvalósítására első körben egy hetet adtam magamnak. Túl soknak tűnhet, de – ahogy a mondás: jó munkához idő kell. Gyakorlottak lefaraghatnak belőle 2-3 napot.

A kivitelezés lépései így történtek pontosan:

Alapozás (első nap)

A fiúk az én tapasztalataim szerint is kevésbé csacsogósak, mint a lányok. Az iskolai dolgokról nem sokat lehető tőlük megtudni. A vacsoraasztal az egyetlen hely, ahol sort lehet keríteni pár mondatra.

Beszélgetés közben ezért elejtettem a vacsoránál egy-két szót arról, hogy mennyire vágyom ki a szabadba, most, hogy már jó az idő és itt a szünet (nekem is).  Variációk lehetnek erre a témára: hová lehet ilyenkor menni, amit érdemes lenne újra felfedezni (amit kicsiként nagyon szerettek), vagy fel lehet idézni egy kedves közös emléket egy szabadban töltött napról. Saját vágy megfogalmazása, anélkül, hogy konkrét választ várnék: milyen régen voltunk kint,  vagy de jó lenne együtt menni valamerre stb.

Elültetni a kirándulás-gondolatmagot a fejükben (második nap)

Helyszín: szintén a vacsoraasztal. Az alábbi csak egy példa, nekem most ez volt kézenfekvő, de bármi megteszi, ami egy minimális érdeklődést tud generálni Bennük.

Így hajtottam végre:  Megfogalmaztam a vágyamat, hogy megmutatnám nekik a futóútvonalamat, mert arra még nem jártunk közösen. Azt már egy ideje hallják, amikor az apjuknak mesélem, hogy mennyire jól esik a futás terepen, mennyire büszke vagyok magamra, ha pár másodpercet le tudok faragni a szintidőből stb.

Zárójel: Pár hete futok, addig többnyire sétáltam. Olyan helyen lakunk, szerencsére, ahonnan az erdő könnyen és gyorsan megközelíthető. Zárójel bezárva.

Táplálni apránként a magot (harmadik-ötödik nap)

Naponta egy-két mondatban úgy hivatkozni a majdani túrára, mintha abba már belementek volna. „Ha majd megyünk, akkor ezt meg ezt viszünk…”, „Miután hazajöttünk… ezt és ezt csináljuk”. Ha ők mondanak valamit, hogy mik a szándékaik a kirándulás napjára, akkor tovább célszerű erősíteni a közös program rögzülését a fejükben az „ezt a túránk előtt vagy utána gondoltad?” kérdéssel stb.

Intenzív szakasz: Adj gázt! (hatodik nap)

„Jó idő lesz hétvégén”, „úgy terveztek ugye, hogy vasárnap 11-től 1-ig nem vagyunk itthon?” Konkrétumok tisztázása, ki mit vesz fel, milyen cipőben jön, futunk vagy gyalogolunk, mikor érünk haza stb., esetleg kezelni a felmerülő kifogásokat, bár ezek nem biztos, hogy már ebben a szakaszban megfogalmazódnak.

Elővenni a legjobb énünket a cél előtt néhány méterrel (hetedik nap indulás előtt)

A közvetlen indulás előtti óra a kritikus pont, erre mindenképp előre fel kell készülni. Mindent elronthat az ember, ha itt nem rugalmas és nincs a humoránál. Nincs helye a verbális erőszaknak, a szemrehányásnak, még akkor sem, ha néhány pillanatig úgy tűnik, vesztettünk. Ha jófej-kompromisszumkész énünk dominál, akkor segítünk megtalálni az elveszett aláöltözőt, nem szólunk, ha a túracipő helyett a legjobb utcaiban jön, és várni kell rá 15 percet, míg a többiek az ajtóban állnak.

Még indulás előtti utolsó percekben hangot kell adnunk az örömnek, hogy Velünk jönnek, és kérni, hogy lehetőség szerint engedjék, hogy tartsuk velük a tempót (mert minden bizonnyal Ők lesznek a gyorsabbak).

A Kirándulás- gyalogtúrán 

Mindenki habitusa szerint. Egy jó tanács: ne használjuk az együtt töltött időt olyan témák megbeszélésére, amikről eleve tudjuk, hogy “konfliktusosak”. Inkább hagyjuk, hogy ők beszéljenek, vagy kérdezzük őket. Iskolai témákról csak akkor, ha ők kezdeményezik.

Kirándulás utáni levezetés

Ünnepeljük meg az együtt töltött időt!

Frissítés: A túra a leírt stratégia alapján 100%-os részvételi aránnyal megvalósult. Az elindulás nem volt mentes a nehezítő körülményektől – utca végén vissza kellett fordulni a “töri a cipő a lábam” helyzetet kezelni, de a humor és a tolerancia jegyében gyorsan sikerült ezen átlendülni. A cél maradéktalanul megvalósult, több mint 3 órát gyalogoltunk együtt. Különböző felállásokban még beszélgetni is tudtunk.

Ami meglepett, hogy a két gyerek, akik itthon nem sokat beszélgetnek, a túra első részében a hátunk mögött jöttek, láthatóan jó hangulatban. Kb. félidőben (már túl voltunk a 1,5 órán!) volt párcsere, akkor már szükség volt a figyelem elterelésére.

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is! 

Elsős gyerek nyílt óra - mire figyelj?

Elsős a gyerek – 5 dolog, amire figyelj az első iskolai bemutató órán

Mire figyelj, ha meghívnak az első bemutató órára az iskolában? Mit nézz az osztályban, mire figyelj a pedagógus munkájában? Praktikus tippek elsős gyereket nevelő szülőknek!
Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

lényegkiemelés fejlesztés alsóban

Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

virtuális gyereklét kordában tartása

Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

online tanulás tréning

Online oktatás hatékonyan?

Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

SMART Start Önismeret modultörténetek

SMART Start Önismeret #modultörténetek

#modultörténetek – a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam egyes moduljaihoz tartozó tréneri reflexió. Bepillantást enged a kulisszák mögé…mi és miért történik a SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyamon.

apák napi személyes ajándék

Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

oviban maradás

Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!