Kirándulás nagyobbakkal? Nem menő a túrázás, kirándulás, szabad levegőn lét a kis-és nagykamaszok számára, megszervezni szinte lehetetlen küldetés…már elmúltak azok az idők, amikor kisebbek voltak, és csak összepakoltuk őket, aztán gyerünk.

Mit látunk most?

Csak ülnek bent a szobában, az asztalukhoz ragadva és le sem veszik a szemüket a képernyőkről… főleg ha fiú gyermeked is van, akkor ismerős a helyzet. Álmomban sem gondoltam, hogy valaha hálás leszek egy tesi tanárnak egy olyan iskolai feladatért, hogy „menj ki a levegőre és küldj 1 fotót róla”. A bezártság – aminek szerencsére vége, de volt részünk elég belőle még az év első felében – , a digitális oktatás sajnos felerősítette mindazt, ami ellen erőimet megfeszítve eddig küzdöttem: keretek között tartani a gyerekeim online életét.

Itt a tavasz, egyre melegebb van, szünet is lesz és süt a nap. Csak az motoszkál a fejemben, hogyan tudnám kiüldözni őket? A racionális érvek nem működnek (egészség, kondíció, tüdőkapacitás, a friss levegő tanulási képességre való pozitív hatása stb.). A szigor, a zsarolás sehová sem vezet. A haverokra való hivatkozás sem segít, hiszen a szociális élet is online zajlik – a kirándulás, a szabadban lét náluk sem menő.

kirándulás nagyobbakkal

Ekkor jut eszembe a béka esete a forró vízzel (szemléletes, de meg nem történt kísérlet):

Ha beteszünk egy békát forrásban lévő vízbe, reflexszerűen kiugrik, nem bírja szegény. Ha azonban ugyanazt a békát hideg vízbe tesszük, majd a vizet fokozatosan melegítjük alatta, nem veszi észre, és szép lassan „elkészül”.

Arra a következtetésre jutok, hogy az analógia megállhat a fiaimnál is: esélytelen szombat délelőtt – derült égből – azt mondani Nekik, hogy gyerünk kirándulni, gyalogolni fogunk. De ha szép komótosan melegítem őket wink

A hétvégére tervezett gyalogolós „merénylet” megvalósítására első körben egy hetet adtam magamnak. Túl soknak tűnhet, de – ahogy a mondás: jó munkához idő kell. Gyakorlottak lefaraghatnak belőle 2-3 napot.

A kivitelezés lépései így történtek pontosan:

Alapozás (első nap)

A fiúk az én tapasztalataim szerint is kevésbé csacsogósak, mint a lányok. Az iskolai dolgokról nem sokat lehető tőlük megtudni. A vacsoraasztal az egyetlen hely, ahol sort lehet keríteni pár mondatra.

Beszélgetés közben ezért elejtettem a vacsoránál egy-két szót arról, hogy mennyire vágyom ki a szabadba, most, hogy már jó az idő és itt a szünet (nekem is).  Variációk lehetnek erre a témára: hová lehet ilyenkor menni, amit érdemes lenne újra felfedezni (amit kicsiként nagyon szerettek), vagy fel lehet idézni egy kedves közös emléket egy szabadban töltött napról. Saját vágy megfogalmazása, anélkül, hogy konkrét választ várnék: milyen régen voltunk kint,  vagy de jó lenne együtt menni valamerre stb.

Elültetni a kirándulás-gondolatmagot a fejükben (második nap)

Helyszín: szintén a vacsoraasztal. Az alábbi csak egy példa, nekem most ez volt kézenfekvő, de bármi megteszi, ami egy minimális érdeklődést tud generálni Bennük.

Így hajtottam végre:  Megfogalmaztam a vágyamat, hogy megmutatnám nekik a futóútvonalamat, mert arra még nem jártunk közösen. Azt már egy ideje hallják, amikor az apjuknak mesélem, hogy mennyire jól esik a futás terepen, mennyire büszke vagyok magamra, ha pár másodpercet le tudok faragni a szintidőből stb.

Zárójel: Pár hete futok, addig többnyire sétáltam. Olyan helyen lakunk, szerencsére, ahonnan az erdő könnyen és gyorsan megközelíthető. Zárójel bezárva.

Táplálni apránként a magot (harmadik-ötödik nap)

Naponta egy-két mondatban úgy hivatkozni a majdani túrára, mintha abba már belementek volna. „Ha majd megyünk, akkor ezt meg ezt viszünk…”, „Miután hazajöttünk… ezt és ezt csináljuk”. Ha ők mondanak valamit, hogy mik a szándékaik a kirándulás napjára, akkor tovább célszerű erősíteni a közös program rögzülését a fejükben az „ezt a túránk előtt vagy utána gondoltad?” kérdéssel stb.

Intenzív szakasz: Adj gázt! (hatodik nap)

„Jó idő lesz hétvégén”, „úgy terveztek ugye, hogy vasárnap 11-től 1-ig nem vagyunk itthon?” Konkrétumok tisztázása, ki mit vesz fel, milyen cipőben jön, futunk vagy gyalogolunk, mikor érünk haza stb., esetleg kezelni a felmerülő kifogásokat, bár ezek nem biztos, hogy már ebben a szakaszban megfogalmazódnak.

Elővenni a legjobb énünket a cél előtt néhány méterrel (hetedik nap indulás előtt)

A közvetlen indulás előtti óra a kritikus pont, erre mindenképp előre fel kell készülni. Mindent elronthat az ember, ha itt nem rugalmas és nincs a humoránál. Nincs helye a verbális erőszaknak, a szemrehányásnak, még akkor sem, ha néhány pillanatig úgy tűnik, vesztettünk. Ha jófej-kompromisszumkész énünk dominál, akkor segítünk megtalálni az elveszett aláöltözőt, nem szólunk, ha a túracipő helyett a legjobb utcaiban jön, és várni kell rá 15 percet, míg a többiek az ajtóban állnak.

Még indulás előtti utolsó percekben hangot kell adnunk az örömnek, hogy Velünk jönnek, és kérni, hogy lehetőség szerint engedjék, hogy tartsuk velük a tempót (mert minden bizonnyal Ők lesznek a gyorsabbak).

A Kirándulás- gyalogtúrán 

Mindenki habitusa szerint. Egy jó tanács: ne használjuk az együtt töltött időt olyan témák megbeszélésére, amikről eleve tudjuk, hogy „konfliktusosak”. Inkább hagyjuk, hogy ők beszéljenek, vagy kérdezzük őket. Iskolai témákról csak akkor, ha ők kezdeményezik.

Kirándulás utáni levezetés

Ünnepeljük meg az együtt töltött időt!

Frissítés: A túra a leírt stratégia alapján 100%-os részvételi aránnyal megvalósult. Az elindulás nem volt mentes a nehezítő körülményektől – utca végén vissza kellett fordulni a „töri a cipő a lábam” helyzetet kezelni, de a humor és a tolerancia jegyében gyorsan sikerült ezen átlendülni. A cél maradéktalanul megvalósult, több mint 3 órát gyalogoltunk együtt. Különböző felállásokban még beszélgetni is tudtunk.

Ami meglepett, hogy a két gyerek, akik itthon nem sokat beszélgetnek, a túra első részében a hátunk mögött jöttek, láthatóan jó hangulatban. Kb. félidőben (már túl voltunk a 1,5 órán!) volt párcsere, akkor már szükség volt a figyelem elterelésére.

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is! 

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?
Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!