Mottóként álljon itt Einstein örök igazsága: ” Bolondok vagyunk ha mindig ugyanazt tesszük, és közben várjuk, hogy más legyen az eredmény”. Egyszerű az üzenet: ha valami nem vagy nem teljesen jól működik, ne habozzunk, változtassunk! Így van ez a tanulásban is: a tanulás tanulása maga is egy folyamat – ki előbb, ki később, ki kevesebb, ki több kudarcélménnyel, de túléli az iskolai éveket. Vagy megtanul valamilyen stratégiával tanulni, vagy elmegy egy életre a kedve a tanulástól. Ez utóbbit kéne megelőzni.

Tanulás másképpen

A bejegyzésben azt veszem sorra, hogy melyik korosztályban milyen tipikusan előforduló problémák vannak, ami miatt megfontolandó a változtatás a tanulásban – még időben, mielőtt még nehezen visszafordítható a „tanulás-undor”, így behozhatatlan lesz a hátrány.

SMART Start tanulás programok - Tanulás másképpen alsósoknak

Ami alsóban leginkább jellemző és a tanulással kapcsolatos viszonyát hosszú időre meghatározhatja: a gyerek önállóságának hiánya az otthoni tanulásban. Nem ül neki egyedül, vagy csak soká és nagy noszogatások árán. Ahelyett, hogy saját időben, saját hatáskörben oldaná meg a tanulást, osztottá válik a felelősség: a házi feladat a szülővel való közös munka eredménye lesz. Ez nem jó a felnőttnek, feleslegesen időrabló, és hosszú távon a gyereknek sem: a felügyelt tanulás nem ösztönzi önálló problémamegoldásra,  felelősségvállalásra.

Amikor engedünk a kísértésnek (hogy megússzuk az időhúzást, a hisztit), és odaülünk mellé közösen tanulni, rövid távon „jól jár” a gyerek, hiszen addig küzdünk vele, míg tökéletes, hibátlan nem lesz – de  tényleg CSAK a jó jegy a cél? Akkor is, ha ez nem az Ő teljesítménye, hanem inkább a mienk? A tanulásban való önállóság eléréséről és ennek fontosságáról a gyerek érdekében bővebben a linkre kattintva olvashatsz.

A JÓ tanulási szokások kialakítása alsóban kell elkezdődjön – ennek része az önálló tanulás – hogy a gyerek tudatában legyen, a tanulás az ő dolga és felelőssége.

Felsőben is másképpen tanulni

Felső elején – az alsós tapasztalatok miatt – szintén probléma az önállóság. Ha alsóban hozzászokott a szülői támogatáshoz az otthoni tanulásban, felső elején – amikor nő a tananyagmennyiség – még inkább igényelni fogja. Ha nincsenek kialakult jó tanulási szokásai, esetleg hiányosak az eredményes tanuláshoz szükséges alapképességei, gondot fog okozni a felső. Arról, hogy hogyan könnyítheted meg ezt az átmenetet, a linkre kattintva olvashatsz többet.

Tanulás másképpen - felsős a gyerekem

A tanulásban való önállóság hiánya mögött az olvasásban való gyakorlatlanság, illetve a szövegértési képességek hiányossága is meghúzódhat. Megvan az esély arra, hogy ez nem derül ki felső elején, hiszen nagyon sok iskolában a dolgozatban azt kérik számon – sokszor szó szerint – , amit tanórán a táblára írt vázlat tartalmazott. Itt is jogos a kérdés: ha jók az érdemjegyei, de gyanakszunk arra, hogy nem mindig érti is, amit megtanult, mit kockáztatunk, ha nem avatkozunk be, és nem segítünk neki másképp tanulni?

A probléma nem fog magától eltűnni

Az olvasás/szövegértés nehézsége 7. osztálytól már komoly gondot, lemaradást és ennek érzékeléséből fakadóan önbizalomhiányt, motivációvesztést fog okozni.

Felsőben érdemes gyakorlatorientált segítséget igénybe venni – ha mi szülőként már kevéssé vagyunk hatékonyak abban, hogy új technikák kipróbálására rávegyük. Mert a hosszabb szövegben való eligazodást, a lényeges-lényegtelen információk szétválasztását is meg lehet gyakorlással tanulni.

Másképp tanulás gimiben

Tanulás másképpen - gimiseknek

A gimnáziumi lét teljesen más életforma – a gyerekek olyan fejlődéslélektani szakaszban vannak, amikor a tanulás másodlagossá válik (9-10. osztályban érezhetően romlanak a tanulási eredmények), a szociális közeg meghatározó hatást gyakorol rájuk, a szülők pedig „kiesnek a pixisből”, ami a befolyásolást illeti. Egyre fontosabbá válik számukra a minél gyorsabban túllenni a tanuláson, hogy maradjon idő a „fontos dolgokra”. A szülők ilyenkor szoktak kétségbeesni, mi lesz így a gyerekből.

Sok példát látok arra is, hogy a faktválasztás vagy éppen az érettségi látható közelségbe kerülése stresszeli a gyerekeket, akiknek még nincs kialakult elképzelése a merre tovább-ról.

A tapasztalat azt mutatja, hogy jobban elfogadnak egy külsős „mentor-coach”-szakembert, aki nem megmondóemberként áll hozzájuk, hanem partnerként közelít és alternatívákat mutat, hogyan kezeljék a gyakorlatban akár az idővel való jobb gazdálkodás, akár a motivációhiány, „tanulás-halogatás-betegség” problémáit.

A kooplabnál mi azon dolgozunk, hogy minden gyereknek sikerélmény legyen a tanulás!

Alsóban a tanulási képességek fejlesztése van a fókuszunkban.

Felsőben az önálló tanulás, a különböző tanulási technikák elsajátítása, motivációs és önismereti kérdések kerülnek előtérbe.

Gimnazistáknál a motiváció és időgazdálkodás tanulása a sláger – a szociális kapcsolatok fontosságának erősödésével – a legfontosabb cél a hatékonyság növelés.

 

Kérek értesítést az új bejegyzésekről!

12 + 8 =

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Tanulás okosan 5 tipp szülőknek

Tanulás okosan – 3+1 tipp szülőknek, hogy jól induljon a tanév

Mit tehetsz Te otthon szülőként még, hogy jól induljon Neki a tanév? 3 tipp szülőknek, és egy-egy extra tipp külön alsós és felsős gyereket nevelő szülőknek!.

Nyári tippek játékosan tanulási képességfejlesztésre

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben

Tanulási képességek fejlesztése játékosan a nyári szünetben? Igen, lehetséges, úgy hogy a gyerek számára is élvezetes legyen!

Tanulás és kézzel írás

Tanulás és kézzel írás – 5+1 érv a kézzel írt vázlat mellett

Miért fontos még mindig a kézzel írás? Hogyan függ össze a tanulás/memorizálás a kézzel való írással? Jobb a saját vázlat, mint a tanórai – miben? Hogyan sajátíts el jó vázlatkészítési technikákat?

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!