Vajon sikerorientált vagy kudarckerülő a gyerek a tanulásban? Miért fontos ezt tudni? Tehetünk-e szülőként valamit, hogy  kudarckerülő gyerekünket befolyásoljuk: hogy felismerje a saját képességeit, kezdjen hinni bennük és elinduljon a siker keresése irányába? Ezekről lesz szó a bejegyzésben.

A sikerorientáció illetve kudarckerülés a személyiségünk része, de nem az élet minden területén általánosan jellemző Ránk/vagy a gyermekünkre: lehet valaki sikerorientált a munkában/tanulásban de kudarckerülő például az emberi kapcsolataiban, és fordítva.

A sikerorientáció vagy kudarckerülő magatartás a tanulásban hatással van a gyermek eredményeire. Egy kudarckerülő, de jobb képességű gyermek nem tudja kihozni magából ugyanazt a teljesítményt, mint egy rosszabb képességű, de sikerorientált társa. Ezért érdemes tudni, hogy vajon a tanulás területén melyik kategóriába tartozik a gyermekünk.

Sikerorientált gyermek a tanulásban

A sikerorientált gyermek általában magabiztos, a sikert a saját képességeinek, energiabefektetésének tulajdonítja, és a kudarcot a saját erőfeszítése elégtelenségének tudja be.

A sikerorientált könnyebben viseli a sikertelenséget, mert a saját kezében érzi az irányítást. Képes arra, hogy reflektáljon a kudarca okaira, és korrigálja, amit elrontott. Átgondolja, mit tehetett volna másképp és tervét meg is valósítja.

Kis színes példa: A minap egy ötödikes tanítványommal folytattunk elmélyült beszélgetést a héten tapasztalt sikereiről, kudarcairól. Elmesélte, hogy becsúszott egy négyes a matek röpdolgozaton, mert nem volt ideje ellenőrizni a beadott feladatokat. A kérdésre, hogy mit fog tenni, teljes természetességgel vágta rá: „hát jövő szerdán kijavítom!”. Hozzátette, hogy addig gyakorolni fog, mert gyorsítania kell a feladatmegoldásokon, hogy legyen idő ellenőrizni, ez pedig csak gyakorlással megy. Tudatosság, célmeghatározás, a célhoz vezető út kijelölése – minden megvolt, nagyon megdicsértem.

A sikerorientált gyermek – ha rajta múlik -, olyan feladatot választ, amiben reális esélye van a sikerre, nem a legkönnyebbet és nem is a legnehezebbet. A feladatoknál számára fontos, hogy ne legyen borítékolható az eredmény, legyen benne kihívás, amiben használhatja az eszét, erejét vagy kreativitását.

Bátornak mondható abban az értelemben, hogy nem riad vissza a szokatlan, nem bevett megoldások, új ötletek kipróbálásától. A feladat motiválja, azt tartja szem előtt. Ha félbe is hagyja a feladatot, csak időlegesen, előbb-utóbb folytatja és befejezi. A sikerorientált nem feltétlenül versenyző alkat, bár nem fél a megmérettetéstől.

Kudarckerülő gyermek a tanulásban

A kudarckerülő gyermek tart a megmérettetéstől. Ha feladatot választhat, olyant keres, amely vagy jóval képességei alatti (hogy biztosan sikerüljön), vagy erején felül nehéz (hogy ha nem sikerül, azt mondhassa, ezt nem is lehetett megcsinálni). Nem igazán szereti azokat a feladatokat, ahol a végeredmény kizárólag rajta múlik, inkább megosztja másokkal a munkát (így a felelősséget is). Olyan feladatokba vág bele szívesen, ahol a végeredményt jó eséllyel meg tudja jósolni, a kimenet nem rejt kockázatokat.

Ha sikere van, nem tud felhőtlenül örülni,  inkább a külső körülmények szerencsés alakulásának tudja be az eredményt, semmint saját munkájának vagy tudásának. Könnyen abbahagy dolgokat, néha el is feledkezik róluk. Az akadályok előtt megtorpan, a kudarc pedig olyannyira elkedvetlenítheti, hogy legszívesebben soha nem próbálkozna újra. Általában várja a biztatást, lökdösést, szüksége van arra, hogy folyamatosan megerősítsék. A kudarctól, megszégyenüléstől annyira tart, hogy akkor sem áll bele szívesen a feladatba, ha tudása, képességei alapján bőven meg tudná csinálni. Nem tud igazán kibontakozni, ezért az eredményei sem tükrözik a képességeit.

SMART Start komplex tanulásfejlesztés tanfolyam

Mitől függ, hogy sikerkereső vagy kudarckerülő a gyermek?

A pszichológusok egyetértenek abban, hogy inkább tanult mintsem öröklött tényező. A családi hozott minták, a nevelés, a szocializációs folyamat, a társas kapcsolatok és az iskolai tapasztalatok alakítják.

Megfigyelések szerint például a sikerorientált anya jutalmazza a gyermeke jó teljesítményét, ötleteit, spontán kezdeményezőkészségét, és mivel ismeri az adottságait, reális feladatvállalásra ösztönzi.

A kudarckerülő anya viszont bünteti a sikertelenséget, és arra kapacitálja a gyermekét, hogy „biztonságos” feladatot válasszon. Szintén nevelési hátterű példa, hogy magas teljesítmény késztetést, sikerre törekvést eredményez, ha elvárjuk az önállóságot a gyermektől, míg a ma eléggé jellemző túlféltés, a gyermek védőburok tartása gátolja a kibontakozást.

Az iskolai nevelés is nagy hatással van a gyerek tanulással kapcsolatos attitűdjére: ha a pedagógus bátorítja az önálló gondolatokat, sok társas helyzetet alakít ki, ahol van lehetőség az egyéni véleményalkotásra, foglalkozik a gyermekek önismeretének, önértékelésének fejlesztésével, akkor elindíthatja a gyereket a változásban.

… és a jó hír

Mivel sokkal inkább tanult magatartásformáról van szó, ezért lehet rajta változtatni. Nem egyik percről a másikra, hanem sok munkával, kitartással.  Minél fiatalabb a gyermekünk, annál jobban tudjuk alakítani szülőként, hogy az öröm, az új helyzetek iránti bátor nyitottság határozza meg a hozzáállását, ne pedig a félelem attól, hogy vajon meg tud-e felelni az elvárásoknak.

Tudd meg, milyen módszerek használhatók a hétköznapokban, hogy a gyermekedet elindíthasd a változás útján!

Kudarckerülés helyett helyezzük a sikert a középpontba! Kérd a tippeket!

sikerorientált kudarckerülő tanulásban

 

Mi nem szemetelünk - sem az online, sem a való világban!

A feliratkozással hozzájárulok, hogy havonta egyszer a gyermekek tanulásfejlesztésével kapcsolatban hasznos anyagokat kapjak. Bármikor leiratkozhatsz egy kattintással!

További információért olvasd el Adatvédelmi szabályzatot.

Olvass többet bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!

Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban a tanulásban!

Motiválni a tanulásra a gyermeket - szülőként lehetséges?

Motiválni a tanulásra a gyermeket – vajon lehetséges a szülőknek?

Motiváció a tanulásra – vajon tudjuk-e szülőként motiválni a gyermekünket a tanulásra? Milyen eszközök működnek melyik korosztályban? Milyen megoldások lehetnek, ha nem érdekli a tanulás?

Tanulás tanítás otthon - Szülői tipp

Tanulás tanítása otthon – Hiánypótló tipp szülőknek

Nagyon fontos szülői tipp, ha az otthoni tanulásban szokott segítséget kérni! A szülők többsége nem tudja, így elköveti, ami a gyerek kedvét szegi, önbizalmát rombolja. Olvasd el és ültesd a gyakorlatba!

Hogyan tanulunk meg tanulni a SMART Start tanulás tanfolyamokon?

Hogyan tanulunk meg tanulni? – SMART Start Tanulás programok

Tekints be a SMART Start Tanulás program korosztályos eseményeibe! Tudd meg, hogy mitől egyedi és élmény a gyereknek! Tudd meg hogyan érjük el, hogy sikerélmény legyen a tanulás minden gyereknek!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – Használjuk erre is a nyarat!

Önbizalom-fejlesztés gyerekeknek – használjuk ki erre is a nyári szünetet!
Tegyél aktívan a szünetben szülőként azért, hogy a gyermeked magabiztosabban kezdje az új tanévet!

Tanulás másképp - megűjulás a tanulásban

Tanulás másképp – segítsd új energiákat kapni a tanulásban!

Tanulás másképp – megújulás a tanulásban. Eddig nem vezetett a képességeihez mérten jó eredményhez a tanulása? Változtass – vagy segíts neki változtatni!

ADHD tanulás

ADHD és tanulás – Tippek szülőknek a tanulás támogatására

Hogyan támogass egy ADHD-s gyereket a tanulásban? Milyen módon teheted konfliktusmentessé a tanulást? Tippek szülőknek a tanulásfejlesztés-trénertől.

Tanulás tanulása - miért nem elég csak tanulási módszert tanulni?

Tanulás tanulása – elég csak módszert tanulni a hatékonysághoz?

Tanulás tanulása – miért nem elég tanulási módszert tanulni az eredményes tanuláshoz? A tanulás komplex, a hatékonyságra több tényező van hatással, ezek közül csak egy a módszer, lássuk a többit…

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

Eredményes tanuláshoz szükséges képességek – a JÓL tanuláshoz

Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek – mi nélkülözhetetlen a JÓL tanuláshoz?

Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
Önálló tanulás

Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra?

Önálló tanulás – Segíted vagy akadályozod? Hogyan vedd rá az önálló tanulásra? Mit tegyél és mit ne tegyél? SZÜLŐI TESZT-tel

időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

Időgazdálkodás „tanítása” kisebbeknek

Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

szókincsfejlesztés tippek szülőknek

Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

önértékelés készítés gyermekkel

Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

Önértékelés készítés

Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

tanulás támogatás

Hogyan támogasd a tanulásban?

Tudd meg, hogyan tanul a leggyorsabban? TESZT és azonnali eredmény – hogy tudd, hogyan támogasd hatékonyan, ahogy NEKI a leghasznosabb!

motiváció a tanulásra

Motiváció a tanuláshoz

Melyik az igazán működőképes: ha külső eszközökkel ösztönözzük a gyerekünket a tanulásra, vagy ha inkább megtanítjuk, hogyan teremtse meg a saját motivációját?

Tanulás nyáron? Vajon mennyit felejtenek abból, amit megtanultak?

Tanulás nyáron? – Mennyit felejt a gyermekünk?

Vajon felejt-e a gyerek az iskolai hosszú szünetben és ha igen mit és mennyit? Kell-e tenni valamit azért, hogy ne felejtsen? Mit és mikor érdemes elkezdeni felkészülni az új tanévre?

Nincs önbizalma a gyerekednek - mi van a komforzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával?

Nincs önbizalma a gyerekednek – mi van a komfortzónával? Hogyan erősítsd az önbizalmát a komfortzónája tágításával? Példa 7 napos kihívásokkal külön fiúknak és lányoknak. Te is tehetsz tudatosan azért, hogy erősödjön az önbizalma – mert az önbizalom a tanulásban is csodákra képes.

a tanulás-tréner tanul

A tanulás-tréner tanul és „zongorázni tudja” a különbséget

Amikor a tanulás tréner „zongorázza a különbséget” a tanulás/tanítási módszerek között – és a zongora nem véletlen, hanem az apropo a blogbejegyzés megszületéséhez

Érdekesnek találtad?

Oszd meg a barátaiddal is!