Egyre gyakoribbak ADHD-s gyerekes szülők megkeresései, hogy az otthoni közös tanulás lassan a kapcsolatuk rovására megy.
Mindennaposak a veszekedésbe is torkolló viták, nehéz elkezdeni, nehéz feladatban tartani, makacs, ellenáll, nem fogadja el, amit a szülő kér, és még lehetne sorolni a panaszáradatot. A bejegyzés célja, hogy a szülők kapjanak egy kis biztatást: van remény, és igenis elérhető az önállóan tanulás ADHD-s gyerekeknél. Igaz, hogy kitartó és következetes otthoni munkára van szükség a gyerekkel közösen, de a JÓ szokások kialakításához idő kell.
Annyit biztosan mondhatunk, hogy meg fog térülni – az alsóban megalapozott jó szokások elkerülhetővé teszik a felsős komoly kudarcokat.
Röviden az ADHD-s gyerek tanulásáról
Az ADHD egy összetett tünetegyüttes, amelynek változatos megnyilvánulási formái vannak – ez teljesen egybevág azzal a hitemmel, hogy minden gyerek más, és nincsenek egyen-receptek, amelyek mindenkinél egyformán jól működnek.
Fontos megkülönböztetni azonban az ADD ás ADHD tünetekkel rendelkező gyerekeket, míg előbbinél a figyelem zavara a hangsúlyos, addig utóbbinál a figyelemzavar mozgásossággal, a fizikai aktivitás szabályozási nehézségével és impulzivitással (kivárás, türelem, önszabályozás nehézsége) is párosul. Utóbbiaknak különösen nagy nehézséget okoz az iskolában a padban ülni 45 percig, illetve hirtelenségüket szociális kapcsolataik is megsínylik.
Dr. Csíky Miklós gyerekgyógyász, gyerekpszichiáter, ADHD szakértő mondja, hogy ” az ADHD-s emberek keresik meg a gázlót a folyón”, utalva arra, hogy sokszor jó, sőt kiemelkedő képességűek, képesek abban nagyon koncentráltan elmerülni, ami érdekli őket, ugyanakkor a monotonitás-tűrőképességük alacsony. Gyorsan megunják az érdektelen feladatokat, türelmetlenek magukkal és másokkal is, szétesnek, szertelenek, elfelejtenek vagy halogatnak fontos dolgokat.
Nem cél, hogy az ADHD típusokat, kísérő tüneteket részletesebben bemutassuk, hanem olyan általánosabb jellemzőket szeretnék kiragadni, amelyekre adekvát választ adva megkönnyíthetjük a gyerek, és közvetve a gyerek tanulását támogató szülő dolgát.
Az ADHD-s gyereknek fontos a rend, a rendszerezettség, a kiszámíthatóság a tanulásban is.
Mit tehetsz otthon, hogy kiszámítható körülményeket teremts a rendszerezett tanulásához?
1. Legyen a tanulásnak egy fix helye!
Lehetőség szerint mindig ugyanazon a helyen – saját szoba és/vagy tanulósarok – tanuljon. Üljön az ablaknak háttal, minél kevesebb esélyt adva így a figyelem elterelődésének. Az asztalán legyen rend, csak azok az eszközei legyenek előkészítve, amelyeket használni fog.
2. Legyen a tanulásnak egy fix menetrendje!
A legcélszerűbb közösen kialakítani egy rituálét, ami közvetlenül a tanulás perceit megelőzi. A fontos, hogy mindig ugyanúgy hajtsuk végre – és álljon legalább három különböző elemből: pl. gyertyagyújtás – zenés kézátmozgató 2 perces torna – megerősítő versike (akár kitalálhatja magának egyedül is). A rituálé célja a felkészülés, ráhangolódás a tanulásra.
3. Készítsetek tervet az adott napi tanulásról!
Vegyétek számba a tanulnivalókat, állítsatok fel sorrendet, és tervezzetek minden témához külön időt. Az idő tervezés nagyon fontos, de ami még ennél is fontosabb, hogy NEM a szülő mondja meg, hogy a gyereknek mennyi idő alatt kell végeznie. A gyerek maga tervezzen időt az egyes feladatokra (válaszoljon a „Szerinted mennyi idő kell neked ehhez a feladathoz?” kérdésre). Ezáltal a maga számára kézzelfoghatóvá, beláthatóvá teszi időben is a saját tanulását, ugyanakkor ösztönző erő is lesz a nagyobb koncentrációra.
4. Iktassatok be 20 percenként mozgásszünetet!
A kiszámíthatóság, rendszer alapfeltétele a tanulási-pihenési idő megfelelő aránya. Főként hiperaktivitásos tüneteknél mindennél fontosabb a tanulási szünetekben mozgásos tevékenység beiktatása. 20 perc munka után legalább 10-15 perc mozgás szükséges a gyereknek, hogy tovább tudja folytatni a tanulást.
5. Használjatok rendszerezést, a tanulási folyamat átláthatóságát segítő eszközöket!
Ilyen például a SMART Start Tanulástervező tábla, amelynek segítségével nem csak az adott nap tanulási feladatait tervezheti, hanem akár egy hétre előre láthatja, vizuálisan megjelenítheti a tennivalókat, a várható számonkéréseket. Mivel fontos a rendszerezettség, a tanulás szabályainak következetes alkalmazása, ismertessük meg egy-egy tanulási helyzetben (pl. mit tegyek, ha nem értem a feladatot) hasznos lépéssorozattal. Erre kiváló eszköz az OKOSAN TANULOK tanulásmódszertan kártyacsomag.
Az iskolai nehézségek negatívan befolyásolhatják az ADHD-s gyerek énképét, önbizalmát.
Sikerélményre, folyamatos megerősítésre az ADHD-s gyereknek talán még nagyobb szüksége is van. A legnagyobb sikerélmény az, ha eléri a saját maga által felállított célt (ld előző pont, maga tervezi a saját idejét a feladathoz). A szülőnek is bátorítani kell erre, ha sikerült a maga által tervezett időn belül maradni, akkor megdicsérni.
Fontos: Az egyes feladatokhoz tartozó időbecslés idővel és tapasztalattal válik egyre pontosabbá, erre mindenképp hívjuk fel a gyerek figyelmét. Ezt is egy tanulási folyamatként kell felfogni, amikor a gyerek tanul magáról – és ha ezt időben tisztázzuk, elkerülhetők a kudarcélmények, ha éppen túlszaladt az általa meghatározott időkereten.
„ADHD-s gyerek támogatása a tanulásban ” sorozatunk folytatódik. A következő témánk az ADHD-s gyerek motivációjáról lesz szó.
Kérj értesítést, hogy az elsők között szerezz róla tudomást!
Ha a gyerekedet ADHD-val diagnosztizálták alsóban, és nehezen megy az otthoni tanulás, jelentkezz be az ingyenes szülői konzultációnkra!
A szülői konzultáció ingyenes, időtartama 20 perc.
Kérek értesítést az új bejegyzésekről!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplabot a közösségi médián is!
Szemezgess a korábbi bejegyzések között: Neked segítenek, hogyan erősítheted, fejlesztheted és támogathatod Őt hatékonyabban, jobban a tanulásban!