Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek – mert még nem tudják, mi vár rájuk – , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat?
A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan megmaradjon a „felsős nagy vagyok” öröme, és sikerélmény legyen a tanulás a megnövekedett elvárások ellenére is.
Ha az összefoglaló végére értél, és úgy érzed, hogy lenne még mit tenni a nyár folyamán, kérd a Szülői Kisokost hasznos tippekkel a tennivalókról.
Alsóból felsőbe átmenet – Milyen készségek szükségesek?
1. Biztos olvasás – megfelelő szövegértés
Felsőben hosszabb szövegekkel szembesül a gyerek, amit önállóan is el kell tudnia olvasni és megérteni. Ha látod, hogy az olvasása még nem biztos, betűket téveszt, vagy figyelmetlen, szavakat hagy ki vagy olvas félre, akkor érdemes tenni a javulásért.
2. Írás megfelelő tempóban és minőségben
Előfordulhatnak nehézségei az írás, mint bonyolult koordinációt igénylő tevékenység kivitelezésével. Például ha ír, indokolatlanul fáradékony, vagy ujj-, kéz-, ritkábban vállfájdalomra panaszkodik. A háttérben a rossz ceruzatartás húzódhat meg. Alsó vége az utolsó utáni alkalom, hogy korrigáljuk ezt. Érdemes erre figyelni, mert a helytelen ceruzafogás hatással van az írásbeli teljesítményre, időben és minőségben (olvashatóságban) egyaránt. A helyesírás lehet a másik neuralgikus pont, amin javíthatunk a nyár folyamán.
3. Verbális kifejezőkészség
A megfelelően bő szókincs megléte, az önmagát kifejezni tudás fontos készségek, amelyek a változatos típusú szövegek megértését, az értelemmel való tanulást segítik. Ugyan a számonkérések többnyire írásban zajlanak, a gyerekek ritkábban vannak rászorítva arra, hogy szóban is igényesen nyilvánuljanak meg, így nem is gyakorolják azt. Az értelemmel való tanuláshoz nélkülözhetetlen azonban az olvasottak saját szavakkal való megfogalmazása is.
4. Szociális készségek – együttműködés, kommunikáció
Felsőben már nincs az osztályban folyamatosan jelen lévő pedagógus, tanítónéni, aki a szabályok betartatásáról gondoskodik, elsimítja a konfliktusokat, vállalja a döntőbíró szerepét stb. Az egyes tantárgyakat oktató tanárok tanóra után kimennek az osztályból – a gyerekek maguk oldják meg egymás között a vitás kérdéseket, kezelik a különböző szituációkat. Jó esetben teszik ezt annak megfelelően, amit alsóban közösen elsajátítottak. A kommunikációs eszköztára fejlesztésében a szülő segíthet egy-egy, a gyerek számára új szituáció teremtésével, vagy ismeretlen közösséghez való rövidebb-hosszabb idejű csatlakozással a nyár folyamán (tábor, foglalkozás, csoportkirándulás stb.).
Alsóból felsőbe átmenet – Fontos képességek
1. Önállóság és feladattudat
Ahogy nő a gyerek egyre több a feladat, amelynek ellátásához egyre kevésbé igényli/tűri el a szülő irányítását. Hogy a végeredmény a szülő számára is elfogadható legyen, meg kell bizonyosodni arról, hogy a gyerek érzi a felelősségét a saját tanulásáért és fel is van készülve az önállóságra a tanulásban. (ld. következő pontban leírtak). Az önállóság témájának az élet minden területén, nem pusztán iskolai, tanulási vonatkozásban kell felmerülnie már ebben a korban. Nem kevésbé fontos a gyerek felelősségérzetének fejlesztése a saját eszközei iránt: sok iskolában a nagyok már többször vándorolnak egyik teremből a másikba, jó ha a gyerek képes figyelni a saját dolgaira.
2. Tanulási alaptechnikák ismerete
Felső első évében még ritkán van szükség önállóan vázlatot készíteni egy ismeretlen anyagrészből – a gyerekek általában a tanárok által a táblára írt vázlatot másolják a füzetbe (sajnos, mert ez nem segít az önálló jegyzetelés kialakulásában). Jó ha rendelkeznek azonban ismeretekkel, hogyan osszák be a tanulási idejüket, hogyan tartsák észben a jövőbeli számonkérések időpontjait és készüljenek fel rájuk hatékonyan, hogyan ne felejtsenek el feladatokat és hogyan tervezzék meg a tanulást, hogy ne csússzanak ki az időből.
3. Stresszkezelés – kudarcélménnyel való megküzdési képesség
A felső egy új szituáció, ahol még egy alsóban csupa kitűnő gyereket is érhet kellemetlen meglepetés, becsúszhat egy-egy rosszabb jegy. A megnövekedett házi feladat mennyiség okozta nyomással is meg kell tudnia küzdeni. A szülő sokat segíthet, hogy a teher egy részét levegye a gyermek válláról, akárcsak úgy is, hogy tudatosítja, pontosítja az elvárásokat, türelmi időt ad stb.
Szeretnéd, ha nem kéne aggódni, hogyan boldogul majd felsőben? Tegyél érte MOST!
Szülői KISOKOS
Mit csinálj már most a gyerekkel, hogy felső elején is sikerélmény legyen a tanulás?
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!