Az önbizalom fontosságáról, annak erősítésében a mi szülői felelősségünkről egy korábbi bejegyzésben volt szó. Ha még nem olvastad volna, akkor a linkre kattintva fusd végig, érdemes a háttérrel tisztában lenni: Fontos, hogy a madár a szárnyában bízzon, ne abban, hogy az ág nem törik le alatta
Most hogy kitört a nyári vakáció, és a bizonyítványok is megszülettek, van visszajelzésetek arról, hogyan értékelték a pedagógusok a gyermek elmúlt tanévben nyújtott teljesítményét. Szerencsés esetben ezt nem csak tantárgyakra vonatkozóan és kizárólag érdemjegyek formájában kaptátok meg.
Ha egy fontos lépést szeretnél tenni a gyermeked önmagáról alkotott pozitív képe erősítésére, ne hagyd ki az év végi írásos önértékelés elkészítését. Segítséget a „hogyan kezdjem el?”-hez és sablont a gondolatok strukturálására az Önértékelés készítés – tippek szülőknek c. bejegyzésünkben találsz.
Önbizalom erősítés – segítsd kikukkantani a komfortzónájából!
Néhány mondat előzetesen a komfortzónáról és az abból való kilépés fontosságáról:
A komfortzóna egy pszichológiai fogalom, amely egy olyan állapotot vagy területet jelöl, ahol a gyerek kényelmesen és biztonságban érzi magát. Például ismerős környezet (fizikai és kapcsolati), megszokott tevékenységek és viselkedési-gondolkodási minták.
A saját komfortzónájában a gyerek nem szembesül kihívásokkal, így az ezekből fakadó fejlődési lehetőségekkel sem, hiszen itt a rutin és a stabilitás dominál, az alkalmazkodóképesség, rugalmasság, mint fontos készségek kevéssé vannak használatban.
Ha nem támogatjuk, ösztönözzük Őt tudatosan a komfortzónájából való kilépésre, akadályozhatjuk az önmagával kapcsolatos új tapasztalatok szerzését, így önbizalmának fejlődését is.
Hogyan bátorítsd a komforzónájából való kilépésre?
A legfontosabb, hogy ne aggódj előre, mert az aggodalmadat megérzik a gyerekek, átragad rájuk, és nem jó gombóccal a gyomrában belevágni az újba.
Akkor tud bízni a gyerek önmagában, ha TE bízol benne. Bízol a képességeiben, abban, hogy képes megbirkózni számára még ismeretlen helyzetekkel.
Hogyan válasszátok ki a komforzóna szélesítését szolgáló kihívásokat? Hogyan fordítsátok le ezt a gyakorlati megvalósítás nyelvére? Hogyan örüljetek, ha valamit sikerült elérni – ehhez adunk most segítségeket!
Tippek a (nem csak) nyári önbizalomerősítő-program megvalósítására
Kezdjetek el közösen töprengeni a kihívásokon!
Mivel minden gyerek más, nincs egyenrecept, kinek mi a kihívás. Ezért az önbizalomerősítő-program első lépése a kihívások listájának megalkotása. A hangsúly a közös munkán van: ha a kihívásokat kizárólag Te találod ki, az nem lesz lesz célravezető, a gyerek nem fogja a kihívásokat a magáénak érezni, így motiválóak sem lesznek számára.
A közös munkát a letölthető segédanyagok segítségével könnyen irányíthatod. Az első lépéshez – a kihívások azonosításához – egy játéktáblát és egy kihíváslista összegző lapot alkottunk:
A játéktáblával való munkához két variációt javaslunk:
1. Önbizalom játéktábla egyszerű írásos kitöltés:
Minden mezőbe („Ebben vagyok szuperügyes SZERINTEM”, „Ezt szívesen kipróbálnám-megtanulnám”, „Anyáék szerint ebben vagyok szuperügyes”, „Anyáék szerint hasznos lenne kipróbálnom, megtanulnom”) írjatok néhány dolgot és/vagy tevékenységet. A leghétköznapibb dolgoktól az extrém, de még reálisan megvalósítható dolgokig.
A közös beszélgetés, gondolkodás során fény derülhet mi az, ami érdekli, amit vonzónak érez, és adott esetben a kapcsolódó félelmeire, visszatartó erők mibenlétére is.
2. Önbizalom játéktábla kitöltés – játékkal
Kezdjétek a játékot az alsó-felső mezők kitöltésével, legalább 3-3 dolgot írjatok, amiben a gyerek szuperügyes szerinte és szerinted. Ezután egy dobókockára lesz szükségetek, dobjatok egyszer. Lépjetek a START mezőről (piros pöttyel jelölt – „Ebben vagyok szuperügyes SZERINTEM”) arra a mezőre, amit a dobott szám mutat, majd írjatok az adott mezőbe egy kihívást, és dobjatok újra.
Addig folytassátok felváltva a dobás-írást, amíg legalább 10-10 kihívás nem gyűlik össze a két megfelelő („Ezt szeretném kipróbálni” és „Anyáék szerint hasznos lenne kipróbálnom”) mezőkbe. Innen lehet majd válogatni az idei nyári célokat!
Szűkített kihíváslista megalkotása
A kitöltött játéktábla alapján már könnyebb az idei nyári kihíváslista megalkotása.
Figyelj arra, hogy az öt kihívás közül legalább kettő olyan legyen, amit Ő talált ki és gondolt vonzónak a maga számára!
Töltsétek ki írásban és a listát tegyétek ki a falára, jól látható helyre! (A célok akkor motiválók, ha szemmel láthatóak :)).
Állítsatok fel sorrendet a kihívások között!
Beszéljétek át részletesen a szűkített listát, melyik megvalósítására mikor nyílik leghamarabb lehetőség! Priorizáljatok két szempont szerint: reálisan melyik kivitelezhető a leghamarabb, és melyik a legvonzóbb a számára!
A kihívás attól kihívás, hogy erőfeszítést kell tenni a megvalósítás érdekében. Legyen ez fizikai (gyorsabban, magasabbra, erősebben stb.), vagy mentális erőfeszítés (le kell győznöm a félelmemet, kishitűségemet, unalmamat, „kedvetlenségemet” stb.).
Az erőfeszítés mennyisége, az energia, amit belerakott a megvalósításba fogja a SIKERÉLMÉNY mértékét nagyban befolyásolni.
Készítsetek tervet az első kihívás megvalósítására!
Olyan kihívások esetén érdemes mindenképp tervet készíteni, ahol a cél például megtanulni valamit (pl. fejest ugrani a magasból), azaz az eredmény elérése egy hosszabb, gyakorlást igénylő fázis után várható. A motiváció és a kitartás fenntartása érdekében fontos apróbb részcélokra – akár napi szintűekre lebontani a kihívást.
Teljesítést követően töltsétek ki az Eredménylistát!
A letölthető anyagok között az Eredménylista kitöltése minden egyes teljesített kihívás esetén nagyon fontos.
A SIKERÉLMÉNY tudatosítását szolgálja, azt, hogy legyen maradandó tapasztalása arról, hogy valamit kitűzött és azt sikerült is megvalósítania. A rajzokkal szintén a „KÉPES VOLTAM RÁ” és ezért BÜSZKE VAGYOK MAGAMARA érzését tudatosíthatja.
Adjátok meg a módját az ünneplésnek – mert a kihívás teljesítését méltón meg kell ünnepelni! Akár egy ünnepi rituálét is ki lehet találni, amit megismételhettek minden alkalommal, amikor egy újabb kihívás teljesült.
Figyelem! Soha NE kösd egy kihívás teljesítését valamilyen materiális jutalomhoz!
A kihívások teljesítése mellett maradjon idő a hétköznapi kihívások teljesítésére is!
Adj neki otthoni saját feladatot, amit az ő felelőssége elvégezni. Legyen lehetősége a korának megfelelően részt venni a családi élet szervezésében, lebonyolításában, a háztartással kapcsolatos tennivalókban. Lehessen hasznos tagja ő is a családnak!
Az otthoni segítségnyújtás, a tudat, hogy segítettem anyának jó hatással van az önbizalomra, a pozitív énkép erősítésére. Ha pl. a gyerek tudja, hogy az ő dolga kipakolni a mosogatógépet, akkor lesz tapasztalat a „meg KELL csinálnom”-ról is, van esély a feladattudatának is fejlődni.
Így kezeld, ha valami nem úgy sikerült, ahogy eltervezte
Kudarccal végződő helyzetek bizony előfordulnak. Hagyd, hogy szomorú legyen! Engedd, hogy hangot adhasson a szomorúságának – ne próbáld kicsinyíteni, bagatellizálni, vigasztalni.
Helyette alkalmazd az értő figyelemmel való hallgatást (javaslat, vigasztalás, „másképp kellett volna” prédikáció nélkül stb.), a biztatást (aha, igen…, folytasd, és még… kezdetű mondatok) és a visszatükrözés (“értem, hogy ez elszomorított”, “láthatóan rosszul érintett…” stb.) eszközeit!
Ezekkel nem kommunikációs sorompókat építesz, hanem az elfogadást erősíted. Bátorságot adsz neki, hogy Ő is elfogadja saját magát (és mi az önbizalom, ha nem az, hogy elfogadom saját magamat, a kudarcaimmal együtt?).
Ha megvalósítottatok egy vagy több nyári kihívást, érdemes elindulni a kooplab „Így győztem le magamat a nyáron!” című pályázatán az értékes díjakért!
A pályázat egy újabb alkalom arra, hogy a kihívás(ok) teljesítésének sikerélményét újra átélje/átéljétek, ezzel tovább erősítve az önmagában való hitét!
Tudj meg többet a pályázatról a gombra vagy a képre kattintva!
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban,
kövesd a kooplab oldalait a közösségi médián!