Hogyan javíts az ovisod ceruzafogásán? 

5 Tipp szülőknek

Hogyan javíts a ceruzafogásán?

Ceruzafogás javítás – nem könnyű feladat, de megéri

A szakirodalom azt mondja, hogy a rossz ceruzafogást alsóban, 2-3. osztályos korban még jó eredménnyel lehet korrigálni. Utána már sokkal nehezebb. Az ideális kor a beavatkozáshoz azonban az óvodás kor. Szerencsés esetben az oviban már foglalkoznak ezzel. Kevésbé szerencsések otthon próbálkoznak.

Fontos: ne keseredjetek el, ha már iskolás korba lépett, de még mindig nincs barátságba a ceruzával. Idegrendszeri éréssel és a kezének erősítésével beletanul a helyes/kényelmes ceruzatartásba.

Mit tehetsz szülőként korán, hogy ne legyen szenvedés az írás később?

Hogy miért érdemes energiát tenni abba, hogy javuljon a ceruzafogás, már korábban írtunk. Ha még nem találkoztál vele akkor itt olvasd: Miért fontos a jó ceruzatartás?

A ceruzafogás javítását célzó tippek előtt még röviden ejtsünk szót a helyes testtartásról az asztalnál, mint ami még nagyban befolyásolja az írást. Erre már óvodás korban érdemes felhívni a figyelmet, illetve korrigálni a rossz ülésmódot.

A helyes, gerinckímélő üléssel kapcsolatos részletekről a Hogyan üljön helyesen az asztalnál? című bejegyzésünkben írtunk bővebben. Itt csak arra térünk ki, ami a ceruzával zajló munkára közvetlenül kihat.

Fontos: a gyereket rendszeresen figyelmeztetni kell:

* papírra firkáláskor, rajzoláskor mindkét könyök legyen az asztalon, ne a levegőben

* jobbkezes gyerek esetén a füzet/papír ferdén jobbra tolva – hogy legyen helye a könyökének felfeküdni az asztallapra,

* általában a gyerekek maguk mellé (jobb kezesek a jobb könyökük mellé) terítik ki a ceruzáikat, akadályozva ezzel saját magukat a munkában. A ceruzatartót, később pedig a tolltartót helyezzék maguk elé, a papír fölé.

gerinckímélő ülés tanuláskor

Így javíts a ceruzafogásán – 5 Tipp szülőknek

tippek szülőknek

Kezdjük az elején: papír és ceruza nélkül

Rajzolás, firkálás a járdán, aszfalton, táblán kavicsokkal, kavics vagy téglatest alakú zsírkrétával. Gyakoroljátok a nyírást (köznyelven: vágást) ollóval. A helyes ollóhasználat (ugyanúgy három ujj van használatban, ugyanazok az izomcsoportok mozognak, mint jó esetben íráskor) elsajátítása pozitívan hat a ceruzatartás javulására. Vágni különböző formákat színes, vékonyabb-vastagabb papírból sokkal élvezetesebb foglalatosság, mint vonalakat húzogatni vagy írni gyakorolni – a tudás pedig transzferálódni fog. Olló használatkor mindig hívd fel a figyelmet a biztonságos alkalmazásra: az olló hegye a testtől elfele mutat, könyök le van szorítva, a hüvelykujj felfele mutat, kis-és gyűrűsujj behajlítva stb.

Erősítsétek az ujjakat, kezecskét sok gyurmázással! Figyelem: erre a célra előnyben a régifajta gyurmák, amelyek keményebbek, kevésbé könnyen formálhatók. Ezeket nyomkodással, sodrással, gömbölyítéssel fel kell „melegíteni”, meg kell puhítani, így egyúttal a kéz és az ujjacskák is többet dolgoznak.

Tippek szülőknek

Ujjtorna – minden ceruzával való munka bevezetésére és végén

Mondókával kísérve vagy az interneten fellelhető számtalan ujjtornás videót nézve fontos, hogy minden feladat megkezdése előtt a csukló ki legyen lazítva, az ujjak át legyenek jól mozgatva. A cél, hogy a gyerek akaratlagosan tudja mozgatni, hajlítani az ujjait egymástól függetlenül.

Itt van néhány link zenés ujjtornára:

https://www.youtube.com/watch?v=_p7X4pkxjM4

https://www.youtube.com/watch?v=I_U0yBEkDok

Hogyan javíts a ceruzafogásán?
Tippek szülőknek
Hogyan javíts a ceruzafogásán?
Hogyan javíts a ceruzafogásán?

Zsebkendő-trükk (v. pom-pom-trükk)

A jó ceruzatartásnak egyik fontos eleme, hogy a gyűrűs-és kisujj a tenyérbe van behajlítva. Az egyik legegyszerűbb, ugyanakkor hatékony módszer rávenni a gyereket, hogy ezt megtegye: adjunk egy puha, összegyűrt zsebkendőt a kezébe. Mivel a tenyerében meg kell a zsebkendőt tartania, automatizmussá válhat a két ujj tenyérbe hajlítása. Előnye a módszernek, hogy a zsebkendő bármikor kéznél van, nem macerás vele bánni (ld. +1 tipp a végén).

A zsebkendő elég „prózai” egy kisgyereknek. Ha érdekesebbé akarjuk tenni akkor használjunk akár házilag készített, akár boltban vásárolt színes pom-pomot. Mesét is ki lehet találni hozzá, hogy ki ő és miért kell a ceruzával folyó munka közben szorongatni: így a gyerek jobban motiválható lesz, hogy ne felejtse el kézbe venni.

Tippek szülőknek

Gondoskodj megfelelő minőségű íróeszközökről! 

Használjunk fogáskönnyítő ceruzákat! Mindenképp kezdjünk vastagabb és rövidebb fazonú ceruzákkal, amikkel nem kell a gyereknek még egyensúlyoznia is. 

Tapasztalatból egy kis segítség: Alapból a háromszög alakú ceruzák ergonómiailag a hárompontos fogás elősegítésére vannak kialakítva. A Stabilo márka mind színes, mind grafit változatban kínál könnyen fogható háromszög alakú ceruzákat, és gondolnak a balkezes gyerekekre is, akik munka közben a ceruzát enyhén tolják. Mi – szubjektíve – nagyra értékeljük a ceruzák testének kialakítását is a formájuk mellett, mert nem a külső, színes, sima borítással érintkezik a kezünk, hanem az eredeti fával.

Hogyan javíts a ceruzafogásán?
Tippek szülőknek

Ne keseredj el, ha nincs gyors eredmény! A változás kitartással elérhető csak, ezt tartsd szem előtt és erre biztasd a gyereket is. Figyelj arra, hogy ne legyen konfliktusos a gyakorlás – próbáld a tippeket akár felváltva alkalmazni. Ha frusztrálódik a gyerek, mert valami nem úgy sikerült neki, ahogyan elképzelte, akkor hallgasd türelemmel, tükrözd vissza a problémát („látom, hogy nagyon megvisel”. „érzem, hogy ezt most nem viseled jól”), és hagyd, hogy kijöjjön belőle a bánata. Nem kell vigasztalni, csak értő figyelemmel hallgatni.

Tippek szülőknek

Ezt szándékosan hagytuk a végére: Ceruzafogást segítő eszköz használata

Ha kipróbáltatok és követezetesen alkalmaztatok minden tippet és mégsem látható elmozdulás, eredmény, akkor próbálkozzatok utolsó lehetőségként ceruzafogó alkalmazásával. Olyan kiegészítőt keressetek, amely lehetőség szerint természetes anyagból készült, vagy ha műanyag, vagy gumi, akkor nem kell a gyerek ujjacskáinak teljesen belebújniuk. Ebben beleizzadnak az ujjbegyek és csökken az érzékelőképességük – akadályozván a gyerkőcöt érezni, hogy mekkora nyomást kell kifejtenie a papíron a megfelelő eredményért. Tényleg csak végső esetben javasoljuk – és várjátok meg vele, amíg ténylegesen elkezdődik az írás, első osztályban.

A döntést megelőzően kérjétek ki mindenképp egy fejlesztőpedagógus véleményét is!

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban,

kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!