Motiváló tanulási környezet otthon

Hiszünk abban, hogy a tanulással kapcsolatos motiváció minden gyerekben megteremthető és erősíthető. 

Azért vagy itt, mert hasonlóan hozzánk Te is fontosnak tartod, hogy a gyermeked belső  motivációt érezzen a tanulásra, ne pedig csak külső kényszernek tartsa. Összegyűjtöttük Neked azokat az első lépéseket, módszereket és fogásokat, amellyel – ha alkalmazod őket – hatékonyan terelheted a gyereked a jó irányba.

Hogy mi a jó irány? Az önszabályozó tanulás elérése, azaz amikor a gyerek önállóan és motiváltan tanul. Képes megteremteni és hosszabb ideig fenntartani a maga számára tudatosan a saját motivációját.

Fontos: A tippek alkalmazása  a mindennapokban legyen fokozatos. Minden változást, változtatást beszélj át a gyerekkel, hogy ne érje váratlanul. Magyarázd el, mi miért történik. Adj türelmi időt, hogy megszokja az újat. Legyél Te is türelmes, a változás hosszú idő, nem következik be varázsütésre!

Vágjunk is bele!

Motiváció erősítése a tanulásra – Tippek szülőknek

Önálló tanulásért szülőknek - tippek

A motivációhoz elsődlegesen fontos a JÓ cél megléte.

Egy volt tanítványom megfogalmazása: „ha nincs célom, nincs miért dolgoznom”. Biztasd a gyerekedet arra, hogy jelöljön ki magának célt, amit Ő tart fontosnak elérni.

A motivációt a tanulásra olyan cél teremtheti meg, amelyért dolgozni, erőfeszítést kell tenni. Egy „csuklóból” teljesíthető cél nem motivál.

Korábbi bejegyzésünkben részletesebben írtunk a JÓ CÉL paramétereiről – minek kell megfelelnie egy célnak, hogy az motiváló erőt jelentsen a gyerek számára. Olvashatod a linkre kattintva – Motiváció a tanulásra!

Önálló tanulásért szülőknek - tippek

Engedj neki teret, legyen a tanulás az Ő felelőssége

Sok szülő gondolja azt, hogy akkor segít a legjobban a gyerekének, ha átveszi a tanulása felelősségét. Találkozom olyan esetekkel mint pl. felsőben felolvassuk a tanulnivalót a gyereknek vagy kijegyzeteljük helyette a történelem leckét – és még sorolhatnám, amikor jót akarva, de a gyerek motivációja ellen teszünk. Javaslat arra, hogy ezt elkerüljük: Akkor segítsünk neki a tanulásban, ha kifejezetten megkér rá!

Az irányító – feladatokat számon tartó szerepből fontos átlépni a háttérből támogató szerepbe. A segítségnyújtást is fokozatosan limitáljuk (pl. szabj meg egy konkrét időt, amikor a tanulással kapcsolatban rendelkezésre állsz – pl. „este 8 után már nem tudok segíteni”), és következetesen alkalmazzuk akkor is, ha „ég a ház”.

Önálló tanulásért szülőknek - tippek

Használjatok olyan önálló tanulást támogató eszközöket, amelyek segítik a gyereket a feladatok rendszerezésében, átlátásában, az idő tervezésében! Ilyenek lehetnek például egy óra (hagyományos számlapos, nem telefon vagy digitális óra), amelynek segítségével megbecsülheti magának egy-egy feladat megoldásához szükséges időt. Vagy olyan füzet, akár erre a célra készült tábla, tanulástervező, amelyben vizuálisan is megjeleníthetők a napi-heti tennivalók. Ezek mind azt a célt szolgálják, hogy a gyerek irányítsa a saját tanulását, ő ossza be az iskolai feladatait. A saját tanulása feletti kontroll érzés erősíti a motivációt.

Önálló tanulásért szülőknek - tippek

Így állj hozzá, ha kudarc vagy sikertelenség éri! Hagyd, hogy szomorú legyen, és azt megfogalmazza, ne próbáld kicsinyíteni, bagatellizálni, megmagyarázni. Az értő figyelemmel való hallgatás (javaslat, vigasztalás, másképp kellett volna prédikáció nélkül stb.), a biztatás (aha, igen…, folytasd, és még… kezdetű mondatok) és a visszatükrözés („értem, hogy ez elszomorított”, „láthatóan rosszul érintett…” stb.) azok az eszközök, amelyekkel nem kommunikációs sorompókat építesz, hanem az elfogadást erősíted. Érdemes visszatérni a témára később, ha már feloldódott benne a rossz érzés, „mit tanultunk belőle” céllal. Hagyd, hogy ő fogalmazza meg a tanulságot és azt, hogy legközelebb mit kell változtatnia.

Önálló tanulásért szülőknek - tippek

Biztosíts neki motiváló tanulási környezetet

A motiváló tanulási környezet egyrészt konkrét fizikai vonatkozásban is értelmezhető, de ami ennél talán még fontosabb, az a támogató szülői hozzáállás. 

Motiváló fizikai környezet: Legyen saját tanulósarka, szobája, ahol zavartalanul tud dolgozni. Érdemes a tanulási környezetet úgy kialakítani, hogy az a koncentrált munkára alkalmas legyen, erről a linkre kattintva bővebben is olvashatsz. Fontos a tanulás-pihenés helyes arányának betartása (20-30 perc tanulás után 5-10 perc szünet), a pihenőidő megfelelő kihasználása (kütyümentes feltöltődés).

Szülői hozzáállás: Az elfogadás, a „hibázni lehet” szemlélet, az eredmények helyett (vagy mellett) az ahhoz vezető út értékelése, a rendszeres pozitív visszacsatolás mind olyan eszközök, amelyek a gyerek kompetencia és kontrollérzetét erősítik, ebben a szerepében teszik őt magabiztossá. A felelősségvállalással pedig a motivációja is erősödik.

Önálló tanulásért szülőknek - tippek

Légy kitartó a leírtak gyakorlatba való átültetésében, és ne add fel

Tekintsd a gyerekedet partnernek ebben a folyamatban! Közös a célotok, hogy ne szenvedés és „muszáj” legyen a tanulás, hanem tudja Ő is, hogy mit miért csinál!

Ha további segítségre, megerősítésre lenne szükséged (akár azért, mert a gyereked speciális helyzetben van, vagy nem találjátok a közös hangot a tanulás témájában), vedd igénybe az ingyenes szülői konzultációt! Vedd fel a kapcsolatot velünk!

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban,

kövesd a kooplab oldalát a közösségi médiafelületeken!

Motiváció a tanulásra - online tanulás tréning 7-9.osztályosoknak
Motiváció a tanulásra - online tanulás tréning 5-6. osztály

Egyéni online TANULÁS TRÉNINGEK – a gyerek szükségletei szerint testre szabva!

– gyakorlatorientáltan

– a gyerek fejlesztendő területeire fókuszáltan

– rugalmas időbeosztással

– az otthon kényelméből

– 100%-ban belőle kiindulva

Kérd az ingyenes szülői konzultációt! (nem jelent semmilyen kötelezettségvállalást Neked).

Kattints a képek közül a korosztályának megfelelőre a további részletekért!