Tanulási képességek fejlesztése nyáron?

„Persze, rendszeresen elővesszük a könyvet-füzetet és gyakoroljuk a matematikát, az írást, és olvastatom is minden nap a nyári szünetben” – hallom néhány nagyon elhivatott anyától, aki félti a gyermekét a lemaradástól, az új tanév kezdeti kudarcoktól.

Előre bocsátom – hogy ne is olvasd tovább, ha nem vagyunk egy hullámhosszon – tanulásfejlesztés-trénerként nem vagyok híve annak, hogy a szünidőt iskola helyetti iskolának fogjuk fel, és tömjük a gyerek fejét, szervezzük a napját a tanulás köré.

Szerintem a szünet elsősorban arra van, hogy élvezzék a gyerekek a nyár örömeit, és ne lássanak tankönyvet és iskolai füzetet. Ami nem azt jelenti, hogy ne fejlesszük a tanuláshoz szükséges képességeiket, gyermek-és szünidőbarát módon. Hogy hogyan tehetjük ezt? Arra is sort kerítünk, de előbb nézzük, mit mondanak a kutatások, tényleg felejtenek-e a gyerekek és ha igen, mennyit az iskolai nagyszünet során?

Mennyit felejt valójában a gyerek a nyári szünetben?

Erről a témáról is egymásnak jócskán ellentmondó kutatások lelhetők fel az interneten. A többség azonban kimutat visszaesést a gyerekek tudásában (a források között megtalálod az amerikai és angol cikkeket, amelyekre hivatkozom).

A szülők is szembesülnek a jelenséggel: nyár végén kapnak frászt, amikor az elsős nem tudja, hogyan kell írni a b betűt, vagy a törtekkel való műveletek kínainak hangzanak egy épp felső első évét befejező diáknak. Ezért foglalkozunk a témával mi is :).

Összefoglalva a lényeg: Amerikában és Angliában soktízezres mintán vizsgálták a „summer loss” (nyári veszteség v. felejtés) jelenséget és egybehangzó módon azt találták, hogy:

1. A nyári szünet alatt kb. 1 hónapnyi iskolai tudásanyag felejtődik el.

2. A felejtés mértéke más-más, a legjobban érintett tantárgyak a matematika és az idegen nyelv. A kép azonban itt árnyalt, hiszen első osztályosoktól gimnazistákig szerepeltek a mintában gyerekek. Alap számolási készségek, mint a kivonás, pótlás, szorzótábla könnyen passzív ismeretté válik a szünetben az alsósok körében.

3. A lexikális tudás felejtődik jobban, ezért 4. osztálytól felfele nagyobb a felejtési arány, hiszen itt több az ismeretanyag.

4. Alsós gyereknél, ha a tanév során nem volt alkalom az írás-olvasás-számolás tudást készség-szintűvé fejleszteni, akkor a két hónapos, gyakorlás nélküli szünet igencsak megnehezíti a tanévkezdést.

5. Az amerikai és brit kutatók jelentős különbséget találtak a magas iskolázottságú-magasabb jövedelmű családok gyermekei és az alacsonyabb „társadalmi státuszú” családok gyermekei között a felejtés mértékére vonatkozóan az előbbiek előnyére. Ezt azzal magyarázzák, hogy a magasabb társadalmi státuszú gyermekek gyakrabban járnak változatos kulturális programokra, speciális fejlesztő programokra, foglalkozásokra a nyár folyamán.  

Mit tehetsz szülőként, hogy ne kezdje hátránnyal az új tanévet?

Fenntartom, hogy szünetben nem kell iskolásat játszani – de számtalan módja van annak, hogy a tanuláshoz fontos képességeit erősítsük, fejlesszük tankönyv-mentesen. Elsősorban alsósokra illetve felső elején tartó diákokra gondoltunk, amikor összeállítottuk a Nyári tippek a tanulási képességek fejlesztéséért sorozatot. A tippek szülőknek szólnak, akik nyitottak arra, hogy a nyári kötetlen együttlét alatt olyan játékos tevékenységeket építsenek be a mindennapokba, amik szórakoztatóak – akár az egész családnak – és a tanulási képességre fejlesztő hatással vannak, így kézzelfogható hasznuk is van.

Iratkozz fel a 8 héten keresztül heti 1x küldött sorozatunkra! Hetente 5 egyszerűen, nyaralás közben is megvalósítható tippet kapsz, amivel tehetsz azért, hogy ne csak a tanév induljon jól, hanem hosszabb távon a gyermeked sikeresebb legyen a tanulásban is!

40 Nyári tipp a gyerek tanulási képességeinek fejlesztéséért! Iratkozz fel!

Nyári tippek játékosan tanulási képességfejlesztésre

A regisztrációval elfogadom az adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat. A beküldéssel hozzájárulsz, hogy a kooplab havonta egyszer hírlevelet küldjön neked a gyermek tanulásának támogatásával kapcsolatban. A hírlevélről bármikor egy kattintással leiratkozhatsz.

Felhasznált források a kutatáshoz:

David M. Quinn and Morgan Policoff: Summer learning loss: what is it and what can we do about it? (amerikai kutatás)

https://www.brookings.edu/research/summer-learning-loss-what-is-it-and-what-can-we-do-about-it/

Brit kutatás: https://blog.innerdrive.co.uk/summer-learning-loss

 

Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban,

kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!