10+1 Tipp szülőknek
Hogyan támogasd hatékonyan a gyereked tanulását?
Taktilis, cselekvéses tanulási utas gyerek
A kérdéssor, amire válaszoltál, egy egyszerűsített változata egy sokkal bonyolultabb, több mint 30 kérdésből álló kérdőívnek, amelyet az egyéni tréningek előtti felméréshez használunk. Ennek segítségével – 7 tanulási út – vizsgálatával, %-osan meghatározottan derül ki, mely(ek) számára a leghatékonyabb utak.
A cselekvéses tanulási utas gyereket szokták még érzékelés útján tanulónak, kinesztetikus, motorikus típusnak is hívni – ezek mind azt jelentik, hogy az információk megértésének, feldolgozásának és elraktározásának legfontosabb útja a mozgás, a cselekedve tanulás.
Mi jellemzi a gyereket, akinek domináns tanulási útja a taktilis-cselekvéses tanulás?
A legnehezebb neki csendben ülni. Ha ül, akkor is matat valamit, jár a keze-lába. Kínszenvedés neki a 45 perces tanóra. Számára a „cselekedve tanulás” elve érvényes, akkor rögzülnek igazán a tanult dolgok, ha valamilyen mozgással vannak összekapcsolva. Általában írni is szeret, hiszen az is egyfajta mozgás (ebben lehetnek különbségek a fiúk és lányok között). Az ebbe a típusba tartozó gyerek általában fejlett mozgáskészséggel rendelkezik, jó a testfelépítése, koordinációja, állóképessége.
Beszédét gyakran kíséri élénk gesztikuláció, erősek a non-verbális jelzései (testbeszéddel szinte többet elmond, mint szavakkal). Jobban fel tud idézni történéseket, mint amit hallott vagy látott.
Szeret kísérletezni, összerakni, szétszedni, építeni valamit. Értékeli a fizikai módon kifejezett dicséretet, elismerést, mint az ölelés vagy a vállveregetés.
Ha figyelmes a tanító néni/osztályfőnök, akkor az ilyen típusú gyerekeket küldi táblaszivacsot kimosni (ahol még van), vagy a szertárból behozni az órai szemléltető eszközöket – így segíti őket és óvja meg magát a plusz fegyelmezéstől.
Mit tehetsz szülőként, hogy hatékonyan segítsd a tanulását?
Minden bizonnyal sort kerítettél már arra, hogy megtaláljátok a sportágat, amiben ki tudja elégíteni a napi mozgásszükségletét és levezetni a felesleges energiákat az iskolában töltött hosszú ülős órák után. Az ilyen típusú gyerekeknek a heti 3-4 alkalmas, intenzív mozgással és energiabefektetéssel járó edzés létfontos.
Tippek
Fontos, hogy ne hagyd az íróasztal mellett 20 percnél hosszabb ideig tanulni, főleg, ha nem írásbeli munkáról van szó. Ha több a tananyag, mint amit el lehet végezni ennyi idő alatt, akkor osszátok be a tanulnivalót 20 perces „foglalkozásokra”. Két foglalkozás között tartson min.5 perc szünetet.
Az 5 perces pihenőidőt használja mozgásra. Álljon fel, menjen el az asztaltól, lehetőség szerint a szobáját is hagyja el. Szívjon friss levegőt, tornásszon. A kütyüzés, a szociális élet a neten a haverokkal tanulás közben kifejezetten a tanulás/információfeldolgozás és rögzülés ellen hat.
Készítsetek tervet a napi tanulásról: milyen sorrendben mit fog tanulni és ehhez rendeljetek részidőket. Ez több szempontból is fontos lehet, főként egy olyan gyereknek, aki alapból nem szívesen ül neki a tanulásnak. Ha megtanulja (ez idővel egyre pontosabban fog menni) jól megbecsülni, hogy melyik típusú feladathoz mennyi időre van szüksége, akkor beláthatóvá válik a tanulás vége is (ami motivál). A terv elkészítésében az elején biztosan kell segíteni: a nagyobbaknak észérvekkel megmagyarázni, mire jó ez és miért nem időpocsékolás, a kisebbeknek azért, hogy megtapasztalják, hogyan kell tervezni. Kerüljétek az elektronikus tervező alkalmazásokat, használjatok inkább egy darab papírt: kelljen írnia a feladat listáját, a tervezett időt!
Tanulás közben is szabad, sőt kell is mozognia. Verstanulásnál járkálni, matekpélda megoldásánál rágózni vagy stresszlabdázni. Amíg ötletel egy fogalmazáson, mozogjon. Ha el kell olvasnia valamit, otthon hintázzon a széken. Egy példa cselekvéshez kötött tanulásra: Alsós tanítványom nagyon küzdött az ly vagy j helyesírás problémával. Azt javasoltam a szülőnek – mivel mozgásos tanulási utas volt a gyermek – , hogy a így gyakorolják: ly-nak írandó szó – felugrás és guggolás, j-vel írandó szó egy guggolás. Szülő mond egy szót (pl. bagoly), gyermek elvégzi a helyes mozgást (felugrás és guggolás), és ki is mondja, hogy ly-nal írjuk.
Matematika tanulásnál, a szöveges feladatok megoldásánál segíti a gondolkodást, a megértést, ha rajzol, vagy akár az elemiben megszokott módon kirakja a feladatot babból vagy tésztából. Ez egy kis kreativitással nem csak tizes számkörben megvalósítható (pl. a különböző színű babszemek lehetnek különböző értékűek: ezrek, tízezrek stb.).
Idegennyelv tanulásnál a szókártyák (egyik oldal a magyar szó, másik oldal az idegen nyelvű szó) elkészítése és rendezgetése a hatékony út a memorizálásra. A helyes írásmódot pedig a levegőben az ujjával való nagymozgásos írással rögzítheti magának. A kártyák összekeverésével, a magyar oldal alapján kimondja az idegennyelvű szót, majd a kártya megfordításával ellenőrzi magát.
Neki nem megoldás a tanár órai, táblára felírt vázlata, abból nem fog tudni jól tanulni. Fontos önállóan vázlatot készítenie, lehetőség szerint kézzel írva. Ha még nehezen megy a lényeg kiválasztása, a tanórai vázlatot követve és azt kiegészítve készítse el a sajátját. Nagyobb gyereknél a dolgozatra készült „puska cédulák” elkészítése már nagy lépés a megjegyzés felé (nem is kell használnia).
Bátorítsd a színes ceruzák, filcek használatára a vázlat készítésénél! A színek, formák a jobb agyfélteke mozgósító eszközei, ezek alkalmazásával hatékonyabb a felidézés.
A cselekvéses tanulási utas diákok jellemző mondása, hogy „sokkal jobban le tudok írni egy tárgyat, ha megfogom, mintha nézem”. Sok olyan dologról tanulnak a suliban, amit könnyű kézzelfoghatóvá tenni. A környezeti nevelés keretein belül pl. a növényeket, a zöldség- gyümölcsöket testközelbe lehet hozni (megvenni a közértbe, megvizsgálni, szétbontani stb.) de akár Magyarország nagytájait is meg lehet építeni gyurmából. A történelem felsőben már egy picit trükkösebb, ott marad a többféle típusú vázlat készítése.
Bátorítsd minél több olyan tevékenységre, amit a kezével végez: rajzoljon, gyúrjon, fúrjon-faragjon, szereljen.
Tudatosítsd benne, hogy akkor lesz maradandó, amit megtanul, ha az információkat mozgással kapcsolja össze (ez nem lesz ellenére, az biztos ).
Ha még abban a korban van, hogy hagyja magát ellenőrizni, esetleg igényli is, hogy kikérdezd tőle, amit megtanult, akkor csináld kreatívan: pl. a feltett kérdésekre a választ pantomimmal adja, csak mozgással. Ezzel segíted a rögzítést, képet kaphatsz arról, hogy érti-e, amit tanult, és a játékkal asszociációs kapcsolatokat teremthet magának (amire számonkérésnél támaszkodhat). Kipróbáltan jó móka hétvégén, amikor kicsit több idő van !
Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban,
kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is!
SMART Start Tanulás tananyag – Módszert ad a gyereknek az önálló és eredményes tanuláshoz!
Jobb időben elkezdeni letenni az okos tanulás alapjait!
A SMART Start Tanulás tananyag 2-3 és 4-5. osztályos gyerekeknek, osztályfokonként differenciált tananyag, tehetséggondozó kiegészítő programmal.
Begyakoroltatja az időtervkészítést is a feladatokhoz!
Részletekért kattints a képre!