ha eddig nem is,  majd mostantól fogsz…

 

Iskolai szünet: a fejek felett ott lebeg – mivel foglaljuk le a gyereket?

Szerda-csütörtöktől mindenütt iskolai szünet – mindenki otthon. A gyerekeknek szabadság, tennivalók nélkül. Szerencsés az a szülő, ahol a gyerek kapott házi feladatot. Teljes gőzzel dübörög az anyai multi-tasking: hogy szervezzem, hogy a legkevesebb konfliktussal el tudjam látni a családot, a munkámat és az otthoni legszükségesebbeket?

A cél, hogy találjunk feladatokat a gyereknek a digitális világon kívül. Nem mellesleg legyen segítségünk a háztartási kötelezőkben, s így netán egy kevés kávéidőnk a kanapén – már ha otthonról dolgozunk.

Felkészülni a kihívásra pedig ott a hétvége.

Tipp 1: A siker egyik kulcsa a tervezés, ehhez kell egy jó indítás

Nem lehet ajtóstul a házba rontani – a lurkóknak el kell adni a koncepciót, miért az újabb fejlövés, hogy tervet kell csinálni.

Támpontok a magyarázathoz:

Kell egy terv, mert…

Ο könnyebb számon tartani a feladatokat, így nem történik meg, hogy valami elsikkad vagy elfelejtődik,

Ο ha kitaláltuk, hogy mikor és mit akarunk, nagyobb az esély a megvalósításra,

Ο a család jobban összehangolhatja a tevékenységeket egymás zavarása nélkül,

Ο könnyebben tudunk megosztozni a közös használatú eszközökön, tereken

Ο kell a sikerélmény: jó kipipálni, ha valamivel elkészül az ember

Kamasz fiúk számára kiváló érv: „Ha előre tudom, mikor játszol a haverokkal, tiszteletben tudom tartani: nem akkor foglak megkérni, hogy segíts kipakolni és felcipelni a bevásárlást az emeletre.”

    Ha ügyesen csináljuk, nem nagyon lehet ellenérv. Indulhat a tervezés családilag.

    Tipp 2: Írjátok össze közösen a feladatokat!

    A kötelező házi feladatokon kívül számtalan teendő van, amit még egy kisiskolás is képes önállóan végezni, így hozzájárulni a háztartás működéséhez (a standard ilyenektől most megkíméllek). De itt a tavaszi nagytakarítás ideje, így Húsvét előtt, a gyerekeknek számos testhezálló feladattal 😊.

    Standard uncsi feladatok újracsomagolva:

    Ο ablakpucolás twist: megfelelő zenére tánctudás alapok és csillogó ablaküvegek teremtéséhez (kipróbált, 25 fős osztályban, garantáltan működik, ha Anya/Apa is beszállnak az elején és láthatóan élvezik),

    Ο koszos falrészek újra festése: az ablakpucolás twist jó kiegészítése, fel-le hajolgatással (lehet bátran már alsós korosztállyal is, tapasztalatból mondom).

    Kicsit más, nem az ünnephez kapcsolódó feladatok:

    Ο komfortzóna tágítás: fiúknak sütés-főzés, lányoknál bicikliszerelés,

    Ο nyitás utáni első utazás megtervezése: úticél, látnivalók, programok (tanulási képességeket fejleszt, mint szövegértés, kereső olvasás, lényegkiemelés),

    Ο Zöld Zóna: tényfeltáró kutatás nagyobbaknak a szelektív szemétgyűjtésről: “A Balaton szelet elhasznált papírjának melyik szemetesben van igazán jó helye?” címmel. Bónusz kérdés: Mit jelentenek a csomagolásokon szereplő jelzések, és milyen támpontot adnak, hogy mit hová dobjunk? A végtermék: tájékoztató a konyhában, ami alapján eligazodik a család.

    Nevelési szempontból (nem csak Anya tehermentesítése okán) a gyerek bevonása az otthoni munkába fontos: sikerélményt, önbizalmat és jó érzést ad, hogy Ő is „hasznos mozdony” a családban. Olyan felelősséget bízzunk rá, amit elbír, és a korosztályának is megfelel (a „süsd meg a vasárnapi rántott húst!” feladat nem ovisnak való).

    Tipp 3: Minden feladat találjon gazdára – vállalásos alapon

    Erről nincs mit szaporítani a szót. Adjuk meg a szabadságot, hogy kiválassza a számára vállalhatót. Ha nincs kötelező feladat, csak a vállalás kötelező, akkor motiválóbb olyant csinálnia, mint amit önhatalmúlag rá osztottak felsőbb hatalmak.

    Tipp 4: Mindenkinek egyéni feladattervet!

    A lényeg, hogy napi bontásban, minden napra legyen meg, hogy kinek mi a dolga a szünetben.

    A kötelező házi feladatokat osszuk szét a napokra, és ehhez rendeljünk közösen időt.  Legalább gyakorolhatja a matematikában is használatos becslés képességét: “Mennyi idő alatt fogom megcsinálni a feladatot?”

    Ha nem kapott az iskolában, jelöljünk ki gyakorolni valót.

    A szünet kiváló lehetőség behozni a le/elmaradásokat, amikor nem sok lehetőség van a szabad időt értelmesen eltölteni. Most különösen képben vagyunk, hogy milyen témák okoznak nehézséget. Állapodjunk meg előre a konkrét gyakorló feladatokban is, illetve, hogy mennyi időt szán ezekre.

    Tipp 5: Tegyük konkrétabbá az egyéni feladattervet!

    A terv tulajdonképpen egy cél, amit el kell érni. Hogy esély legyen a megvalósításra, meg kell felelnie a „jó cél” paramétereinek. Erről bővebben a Motiváció a tanuláshoz cikkben írtam.

    A terv akkor jó, ha a lehető legkonkrétabb. Az egyes napokon belül is határozzunk meg idősávokat: tanulás idő, házimunka idő, szabadidő stb, sőt konkrét időtartamot is, pl. tanulás 2 x 45 perc.

    Tipp 6: Kapcsoljunk a tervhez érzelmeket!

    A tervet készítsük el írásban. A legjobb, hogy a sajátját ő készíti el. Tegye ki a szobája falára.

    Minden este, amit sikerült az adott napon elvégezni, pipálja. Beszélgessünk arról, hogyan fogja magát érezni minden este, ha ránéz a pipákra, és milyen érzés lesz az Ő sikere nekünk.

    Közös munka – közös szünet-tervezés

    A terv közösen készül és akkor jó, ha a gyerek szempontjait is tükrözi. Ekkor fogja a magáénak érezni. Érdekütközés (pl. tesók) esetén hagyjuk, hogy meccseljék le egymás között, csak a moderátor szerepét vállaljuk, illetve a meccs kereteit tisztázzuk előre (meghallgatjuk a másik véleményét – nem vágunk a másik szavába, nem minősítünk, érvelünk és normál hangon beszélünk stb.).

    + 1 Tipp: csak Neked

    Mindenki tervébe kerüljön bele naponta 2 x 20 perc, amikor Anya megszűnik létezni, nem hall és nem lát, hiába ül a kanapén egy csésze kávéval a kezében. Nincs jelen. Nem lehet kérdezni tőle, és nem lehet kérni sem. Lehetőség szerint a közelébe sem szabad menni.

    Ehhez ragaszkodj. Add meg a pontos időket, hogy ezt is beírhassák a terveikbe.

    A végére pedig egy tanács: Ne légy maximalista! Ha az 50%-a sikerül annak, ami a tervben van, már óriási siker. Nyertél 20 perc felhőtlen kávéidőt a kanapén wink.

    Ha szívesen olvasnál bevált módszerekről, hogyan támogathatod a gyereked a tanulásban, kövesd a kooplab oldalát a Facebookon is! 

    Ezek a leginkább olvasott kooplab bejegyzések:

    Alsóból felsőbe átmenet - hogyan könnyítsd meg?

    Alsóból felsőbe átmenet – hogyan könnyítsem meg?

    Alsóból felsőbe menet a gyerekek örülnek - mert még nem tudják, mi vár rájuk - , a szülők pedig aggódnak. Vajon hogy fogja venni a gyerek az akadályokat? A bejegyzésben górcső alá vesszük, milyen képességekre, készségekre van szükség, hogy a gyermekben hosszasan...
    rossz ceruzafogás - hogyan javítsd ki?

    Rossz ceruzafogás – hogyan javítsd ki?

    A gyerekek 60%-a úgy kerül iskolába, hogy nem jól fogja a ceruzát – ezzel nem lenne semmi probléma – erre van az alsó, hogy ezt korrigálja – , de 30-as osztálylétszámnál nehéz dolga van a pedagógusnak. Tippek szülőknek, hogyan vegyék saját kezükbe a dolgot, hogy az írás ne gyötrelem, hanem sikerélmény legyen!

    iskolaválasztás -leendő elsősnek hogyan válassz jól iskolát?

    Iskolaválasztás leendő elsősnek – hogyan válassz JÓL iskolát?

    Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

    Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

    Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban?

    Sikerorientált vagy kudarckerülő a tanulásban a gyerek? A kudarckerülők még jobb képességek birtokában sem tudják ugyanazt az eredményt hozni, mint kevésbé jó képességű, de sikerorientált társaik. 5 perces Gyorsteszttel tudd meg, milyen beállítottságú a gyermeked!

    lényegkiemelés fejlesztés alsóban

    Megtalálja a lényeget? – lényegkiemelés fejlesztés játékosan

    A lényeg kiemelésének képessége az olvasott szövegből a hatékony és sikeres tanulás alapja. Mégis a gyerekek egy része küzd, nem érti amit olvas, elvész az információk között, és nem tud különbséget tenni lényeges és lényegtelen között. Mit tehet a szülő, ha segíteni szeretne a problémán?

    motiváló tanulási környezet kialakítása gyerekeknek otthon

    Motiváló tanulási környezet – 1. rész

    Hogyan alakíts ki motiváló környezetet a gyereknek otthon a hatékony tanulásért? Ötletek, tippek a tanulás tréner szemével.

    időgazdálkodás tanítása kisiskolásoknak

    Időgazdálkodás “tanítása” kisebbeknek

    Az idővel való jó gazdálkodás nem szuperképesség, amivel születni kell. Azt meg lehet tanulni, és felnőtt korára az ember szerez ebben tapasztalatokat: kinek jobban, kinek kevésbé megy. Törvényszerű, hogy a gyerekeink is a maguk kárán, esetleg keserves tapasztalatokat követően jöjjenek rá az idővel való jó sáfárkodás módszereire, vagy mi szülők tehetünk ezért? Erre ad választ és a hogyan-ra gyakorlati útmutatót a bejegyzés… hamarosan.

    szókincsfejlesztés tippek szülőknek

    Szókincs fejlesztés – játékosan: 3 Tipp szülőknek

    Az életkornak megfelelő szókincs és az árnyalt kifejezőkészség a tanulási képességek egyik legfontosabb összetevője, meghatározója. A szókincs bővítésének egyik eszköze az olvasás, amit a mai gyerekek nem visznek túlzásba, hisz annyi minden más érdekesebb, könnyebb, szórakoztatóbb dolog van kéznél. Szülőként tehetünk a gyerekünk szókincsének gazdagításáért, játékosan, hogy ne csak számára, hanem számunkra is élmény legyen a közösen eltöltött idő. 3 gyakorlatban is kipróbált tipp (ami még kamaszoknál! is bevált), nyárra, akár a közös étkezések idejére.

    önértékelés készítés gyermekkel

    Önértékelés – Tippek szülőknek 2. rész

    Gyakorlati tippek, tanácsok szülőknek, hogyan kezdjenek hozzá egy otthoni önértékelés elkészítésének. Tanév végén fontos és aktuális. Fejleszti a gyermek személyiségét, önbizalmát, pozitív énképét.

    Önértékelés készítés

    Önértékelés – mint személyiség építő módszer 1. rész

    Az önértékelés készítés fontosságáról már 8 éves kor felett. Miért fontos mentálhigiénés eszköz? Hogyan építi a személyiséget, erősíti a tudatosságot, növeli az önbecsülést? Letölthető önértékelés mintával külön az alsós és felsős korosztálynak.

    virtuális gyereklét kordában tartása

    Virtuális gyereklét – mit tegyen a szülő? 1. rész.

    Mit tehet egy szülő, ha szabályozni szeretné a gyermek képernyő előtt töltött idejét? Hogyan birkóznak meg mások a problémával? Reprezentatív magyar kutatási adatokkal, hogy milyen stratégiával próbálják a szülők kordában tartani a gyerekek online életét. Milyen szülői csoportok különböztethetők meg?

    tanulás támogatás

    Hogyan támogasd a tanulásban?

    Milyen tanulási utak vannak a gyereknél? Ismerd meg, hogy tudd, hogyan támogathatod hatékonyan az önálló tanulásban! 3 perces kérdéssor kitöltésével

    húsvéti játék otthon

    Mi történhetett a Kockásfülű nyúl és a húsvéti nyuszi között? – kreatív feladat gyerekeknek

    Egy képről történetet kitalálni és azt elmesélni a leghatékonyabb eszközök egyike, ha a gyerekünk fantáziáját, kreativitását és verbális kifejezőkészségét akarjuk otthon fejleszteni. Az iskolai olvasókönyvek is tartalmaznak ilyen típusú feladatokat, csak sajnos az...
    online tanulás tréning

    Online oktatás hatékonyan?

    Lehet hatékony az online tanulás? Milyen egy jó online tanóra?

    kirándulás nagyobbakkal

    Kirándulás nagyobbakkal – hogyan vedd rá Őket?

    Nagyobb gyerekeket kimozdítani az asztal mellől, a digitális térből embert próbáló feladat. A levegőre menni, kirándulni pláne nem menő. Jó stratégiát és tervszerű kivitelezést kíván a szülőtől. Így valósítsd meg lépésről-lépésre.

    Eredményes tanuláshoz szükséges képességek

    Eredményes tanulás – milyen képességekre van szükség?

    Az eredményes tanuláshoz szükséges képességek listája hosszú: mivel kell rendelkeznie egy gyereknek ahhoz, hogy ne szenvedés legyen számára a tanulás. A lényeg azonban néhány pontban megragadható. Ezt foglaltuk össze ebben a bejegyzésben. Miért foglalkozunk az...
    apák napi személyes ajándék

    Apák napi személyes ajándék – és az örömkönnyek garantáltak

    Személyes, egyedi és gyermek által készített ajándék Apák napjára. Ettől az apukák biztosan meghatódnak és évek múltán is fogják forgatni. Nem kell vágni, ragasztani – a gyermek csak rajzol vagy ír és rajzol – foglalkoztatónak sem utolsó. Nézd meg, hogy néz ki, ha elkészült!

    Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra iskolába készülőknek

    Játékos fejlesztő foglalkozások otthonra – OVI-SULI TOP 10

    TOP 10 otthoni fejlesztő foglalkozás iskolába készülő ovisoknak – játék a maximumon, csak a háztartásban meglévő eszközökkel.

    Önálló tanulás

    Önálló tanulás – hogyan vedd rá az önálló tanulásra

    Önálló tanulás – hogyan kezdd el megtapasztaltatni a gyerekkel a saját tanulása iránti felelősségét? Mit tegyél és mit ne tegyél?

    oviban maradás

    Oviban maradás – Mit írj az OH kérvény indoklásába?

    A 2020-as törvényi szabályozás életbe lépésével a szülő kezéből kikerült a kizárólagos döntés joga, hogy mikor viszi oviból iskolába a gyermekét. Korábban ezt a döntést az óvodapedagógusokkal közösen hozták meg. 2020-tól a döntési folyamatba új szereplő, az Oktatási...
    Iskolaérettség-mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli?

    Cél az iskolaérettség – erre figyelj otthon szeptemberig

    Iskolaérettség – mit tegyek otthon, hogy jól induljon a suli? Hétköznapokban használható tippek, praktikák, hogy mivel segítheted szülőként a majdani iskolai alkalmazkodást. Mit NE tegyél semmiképpen sem?

    Iskolaérett a gyermekem?

    Iskolaérett vajon a gyermekem – mit tudok tenni?

    Iskolaérett vajon a gyermekem? Mit jelent az iskolaérettség, és kell-e szülőként tenni valami különöset, hogy azzá váljon? Tudok-e szülőként segíteni, hogy ne legyen stresszforrás az iskola?

    Érdekesnek találtad?

    Oszd meg a barátaiddal is!